Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbolaget tvingades snöröja själv – fick miljonvite för inställda turer

Inte bara cykeltrafiken har haft problem med snöröjningen i Falun…

Bussoperatören Keolis krävs av Dalatrafik på miljonvite för inställda turer under januari och februari i stadstrafiken i Falun. Samtidigt har företaget fått stora vagnskador när man har försökt köra trafiken och trots att man hyrt in en lastmaskin själv för att bussarna ska komma fram på vägarna. Bakom allt ligger att kommunens snöröjning inte har fungerat, skriver Dalarnas Tidningar.

Framkomlighetsproblemen för bussarna har varit stora, turer har ställts in, hållplatser har inte kunnat angöras och på en linje har bussarna en tid inte kunnat vända eftersom snövallar blockerade vändplatsen. Själva snöplogningen ska skötas av kommunen och bortforslingen av snön av Skanska, men inget hände. För att Skanska ska transportera bort snön krävs nämligen att kommunen begär det och så har inte skett. Inte förrän bussföretaget tog saken i egna händer.

– Det var lika bra att göra det själv och hyra in en egen lastmaskin för att
flytta undan snön så att vi kom fram, berättar Keolis´ depåchef Kent Svens för Dalarnas Tidningar.

Han uppger också att man har fått skador för närmare 100 000 kronor på bussarna när dessa gått emot hårda snövallar längs trånga gator och att man fick ställa in den planerade trafiken mellan Falu centrum och Lugnet under Svenska skidspelen.

Fungerat har däremot Dalatrafiks rätt att enligt avtal kräva viten för inställda turer.

Nu förbereder Keolis att skicka en räkning till Falu kommun, både för hyra av lastmaskin och för viten man fått betala när bussturer ställts in på grund av bristande framkomlighet.

Det är för övrigt inte bara busstrafiken som haft svårt att ta sig fram i Falun. Även sophämtningen har drabbats, enligt Dalarnas Tidningar.

Problemen med snöröjningen i Falun har också lett till ökade sjukskrivningar bland bussförarna.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)