Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbranschen kritiserar Transportstyrelsen: ”Nya regler, som inte fungerar för gasbussar”

Gasbuss i Stockholm – offer för nya regler från Transportstyrelsen. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretag riktar i den här debattartikeln hård kritik mot Transportstyrelsen. Anledningen är nya föreskrifter från myndigheten om kontrollbesiktning av gasfordon. Men reglerna fungerar inte för gasbussar, skriver Göran Forssén, Sveriges Bussföretag.



Varför glöms ständigt bussar bort när nya regler beslutas eller då utredningar görs?

Det är allvarligt och irriterande att fordonskategorin ”buss” ofta glöms bort när myndigheter beslutar regler eller att utredningar görs. Senaste exemplet är föreskrifter som Transportstyrelsen beslutat om kontrollbesiktning av gasdrivna fordon.

Enligt dessa ska en skärpt kontroll ske av fordonens drivmedels-/gastankar vid besiktningen. Reglerna ska börja tillämpas från 20 maj 2018 och gäller alltså även gasdrivna bussar.

Problemet är dock att de inte är möjliga att tillämpa vid besiktning av gasbussar. Det verkar som att myndigheten tänkt på personbilar och knappast på gasbussar när regelverket utformades.

Enligt reglerna ska drivmedels-/gastankarna vara frilagda när fordonet inställs för kontrollbesiktning. Samtliga bussar som har gas som drivmedel har drivmedels-/gastankarna på taket på fordonet. Tankarna är skyddade av en kåpa, tillverkad av glasfiber. Förutom att det är ett relativt omfattande jobb att montera bort skyddskåpan på taket på en gasdriven buss är det inte lyckat att köra bussen utan kåpa. Det är inte lämpligt att regn eller snö kommer på tankarna med kringutrustning.

Om bussen ändå körs till besiktningsstationen med frilagda tankar finns det inte förutsättningar för personalen vid besiktningsstationen att kontrollera tankarna på busstaket på det sätt som reglerna säger. Det är således ingen vits för ett bussföretag att komma till kontrollbesiktning med en gasbuss med frilagda tankar.

Om inte tankarna är frilagda får ett intyg uppvisas om att dessa är kontrollerade av en verkstad som är ackrediterad som C-organ av Swedac. Här är problemet att bussföretagens egna verkstäder som servar, kontrollerar och reparerar gasbussar inte är ackrediterade. Enligt bussleverantören MAN servas över 90 procent av de cirka 2400 gasdrivna bussarna som finns i trafik av bussföretagens egna verkstäder. Ett kontrollintyg från dessa accepteras alltså inte vid besiktningen.

Bussleverantörernas verkstäder är ackrediterade av Swedac. Om bussföretagen som har egna verkstäder måste anlita dessa medför det ökade kostnader för företagen. Det medför även att bussarna inte är tillgängliga för att utnyttjas i trafiken under länge tider. Det medför också en ökad miljö- och klimatbelastning.

Två ytterligare faktorer måste också särskilt uppmärksammas. Det kan i vissa fall vara mycket långt från företagets bussdepå/-er till en bussleverantörs verkstad. Bussleverantörernas verkstäder har inte heller kapacitet för att klara denna uppgift, enligt MAN.

Sveriges Bussföretag har framfört till Transportstyrelsen att reglerna inte är anpassade för bussar. Vi har också lämnat förslag på hur reglerna kan ändras för att lösa detta problem. Förhoppningsvis tar myndigheten till sig detta och ser till att reglerna blir verklighetsanpassade även för bussar. Allt för ofta måste regler justeras i efterhand för att fordonskategorin ”buss” glömts bort. En ökad eftertänksamhet och skärpning skulle inte skada.

Göran Forssén


Sveriges Bussföretag

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Bussar med gastankar på tank är de konstruerade för yttre våld?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)