Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dryg miljon färre fuskresor i SL-trafiken

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M): Att minska fusket är ett arbete för en kollektivtrafik som är till för hederliga och betalande resenärer. Foto: Ulo Maasing.

Fusk- och tjuvåkningen i kollektivtrafiken i Storstockholm minskar. Det senaste året skedde 1,2 miljoner färre rena tjuvåkningar och totalt minskade kostnaderna för fusk- och tjuvåkning med ytterligare 13 miljoner kronor. På tre år har fusk- och tjuvåkningen därmed minskat med runt en femtedel och cirka 60 miljoner kronor. Det visar nya uppgifter från SL, dvs Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting.

– Arbetet mot fusk- och tjuvåkning har varit prioriterat för mig sedan jag tillträdde som trafiklandstingsråd. Det är ett arbete för en kollektivtrafik till för hederliga och betalande resenärer. Totalt uppskattas minskningen nu till en femtedel och hela 60 miljoner kronor. Tillsammans med en fördubbling av antalet utfärdade böter markerar det att vi är på rätt väg, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

2017 fusk- och tjuvåktes det för 254 miljoner kronor i SL-trafiken, vilket är en minskning med 13 miljoner kronor från året innan. Antalet rena tjuvåkningar, alltså resor utan biljett, uppskattas ha minskat med 1,2 miljoner under året. Samtidigt syns en ökning av fuskåkning med otillåten rabatterad biljett.

Sedan 2015 har fusk- och tjuvåkning i SL-trafiken minskat med runt 20 procent. Under samma tid har antalet utfärdade böter i biljettkontroller fördubblats från cirka 15 000 till över 30 000 per år.

Antalet biljettkontroller i SL-trafiken ska dubbleras under de kommande, från 2,5 miljoner om året till 5 miljoner. Under 2018 mjukstartar SL med 3,5 miljoner kontroller. Särskilt fokus i arbetet ska läggas på platser och tidpunkter där problemen med fusk- och tjuvåkning bedöms som störst.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)