Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Europas största elbussflotta nu i trafik

100 fullelektriska ledbussar från VDL trafikerar från den 1 april Europas största elbussflotta, söder om Amsterdam. Foto: VDL.

Den första april sätts Europas största flotta av elbussar i reguljär trafik. Då kommer 100 fullelektriska ledbussar att köra för Transdevs holländska dotterbolag Connexxion på ett antal högklassiga buslinjer i området kring Amsterdams Flygplats Schiphol. Bussarna, VDL Citea SLF Electric, visades för första gången för en bredare publik på onsdagen.

De 100 elektriska ledbussarna från VDL kommer att köra sammanlagt 30 000 kilometer om dagen på sex linjer. Trafiken kommer att vara igång dygnet runt.

Batterierna har en kapacitet på 169 kWh och laddas med en effekt på upp till 420 kW. Ett helt urladdat batteri tar därmed 20 minuter eller mindre att ladda för nästa resa.

23 Heliox snabbladdare på 450 kW är placerade på fyra strategiska platser i linjenätet. Dessutom finns 84 Heliox laddstationer för långsam laddning (30 kW) i depån där bussarna laddas varje natt och värms upp så att de startar varje dag med fulladdade batterier och behaglig temperatur inne i passagerarutrymmet.

Laddningen sker via pantograf på busstaket.

Laddmöjligheterna kompletteras med två mobila laddstationer på 25 kW från Heliox.

Bussarna används på två linjenät eller trafiksystem i och kring Schiphol, det så kallade R-Net samt Schipholnet. För de båda systemen har VDL levererat två olika versioner av VDL Citea SLFA Electric.

En del av bussarna har BRT-design. Här är en av bussarna vid en av de fyra stora laddstationerna på linjenätet. Foto: VDL.

Bussarna till R-Net har tre dörrar, 50 sittplatser och en traditionell design. De trafikerar fyra tättrafikerade linjer mellan Amsterdams centrum och förorterna Uithoorn, Amstelveen och Schiphol.

Ledbussarna till det så kallade R-Net har konventionell design. Foto: VDL.

Bussarna på Schipholnet trafikerar tolv linjer i och kring Schiphol. De har fyra dörrar och en BRT-design.

– Det senaste året har vi tagit betydande steg för aatt ytterligare stärka vår position som en partner i skiftet till elektromobilitet. Vi lär oss ständigtn från de olika projekten med nollemissionsbussar, liksom när det gäller att utforma och implementera olika system med elbussar, säger Ard Romers, chef för VDL Bus & Coach Nederland.

I det som är Europas hittills största elbussatsning har VDL inte enbart varit en bussleverantör utan haft en nära samverkan med operatören Connexxion och Heliox som levererat laddutrustningen så att man kunnat leverera en nyckelfärdig lösning. Connexxion och VDL har sedan tidigare ett samarbete sedan man i december 2016 introducerade 43 Citea Electric ledbussar i den holländska staden Eindhoven. Där har bussarna sedan premiären kört cirka 350 kilometer om dagen per buss.

Connexxions avtal för den aktuella trafiken i och kring Schiphol löper fram till den 11 december 2027. De 100 elbussar som sätts i trafik den 1 april är dessutom bara början på en om

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)