Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gamla batterier ger elbussar kraft

Busstillverkaren MAN och ett av de lokaltrafikföretag som kör åt Hamburger Verkehrsverin testar att använda gamla batterier från elbussar för att ge bussarna ny kraft. Foto: HVV.

När batterierna i en elbuss börjar bli gamla och måste bytas kan de fortsätta att hålla elbussarna rullande. Busstillverkaren MAN och regionaltrafiken i Hamburg (VHH, Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein) samarbetar nu i ett utvecklingsprojekt för att göra det möjligt att för batterier som inte längre är tillräckligt bra för bussar i trafik att ändå ha ett fortsatt liv och göra nytta. Att dumpa sex – sju år gamla batterier är inte sunt, vare sig ekologiskt eller ekonomiskt.

I en elbuss har batterierna en nyckelroll och utsätts för stora påfrestningar, både när det gäller att driva bussen men också med daglig laddning. Det gör att batteriernas kapacitet minskar efterhand. Någon gång under bussens livslängd kommer kapaciteten att ha sjunkit så mycket att batterierna inte längre kan leverera tillräckligt med energi för att bussen ska klara den räckvidd som krävs.

MAN – som helt satsar på depåladdade bussar som inte laddas på linjen – räknar med att batterierna i företagets elbussar kommer att ha en livslängd på åtminstone sex år innan de börjar bli alltför ”trötta”. samtidigt är den genomsnittliga livslängden för en stadsbuss tolv år. Alltså måste batterierna bytas under bussens livstid. Men vid bytet är batterierna inte slut utan har kvar en hel del kapacitet för energilagring.

Frågan är då vad man ska göra med dessa batterier eftersom det v arken ekologiskt eller ekonomiskt är förnuftigt att bara göra sig av med dem.

Därför ska MAN och VHH testa att använda de gamla batterierna för att ge dem ett andra liv utanför själva bussen.

Tanken är att de äldre batterierna ska fungera som ett energilager. De laddas vid tider då belastningen på elnätet är lägre och kan sedan användas för att ladda bussarna även vid tider då belastningen på elnätet är hög eller vid tider då elpriset är högt. Laddning av större bussflottor ställer normalt betydande krav på elnätet.

Senare i år kommer VHH och MAN att etablera en särskild lagringsstation för äldre batterier.

– Att gå över till elektrifierad trafik handlar om mycket mer än att köpa elbussar. Att testa och utveckla ett andra liv för energilagring är en del av vår helhetsstrategi, säger Toralf Müller, VHH:s vd.

VHH har 527 bussar och kör regiontrafik kring Hamburg. Själva lokaltrafiken i staden körs av Hamburger Hochbahn.

Bussmagasinet.se återkommer i närtid med en intervju om elektrifierad busstrafik med MAN:s chef för transportlösningar, Stefan Sahlmann.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)