Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nolltaxa i Örnsköldsvik kan kosta 30 miljoner om året

Miljonrullning. Att införa nolltaxa i en relativt liten kommun som Örnsköldsvik kan kosta närmare 30 miljoner på årsbasis. Bild: Riksbanken.

Att införa nolltaxa i kollektivtrafiken i Örnsköldsvik kan komma att kosta närmare 30 miljoner kronor om året, på sikt ännu mer. Det konstateras i en utredning som Örnsköldsviks kommun har låtit konsultföretaget WSP göra. Sedan hösten 2016 har kollektivtrafiken i Örnsköldsvik varit avgiftsfri för barn i åldern 7 – 19 år.

Kommunen har som mål att resandet med kollektivtrafik ska öka. Därför har man bett WSP att analysera hur kollektivtrafiken skulle påverkas om nolltaxan skulle utökas till att omfatta alla som är folkbokförda i kommunen.

Och även om utredningen menar att det är svårt att bedöma resandeökningen om nolltaxa införs kommer nolltaxan att bli dyr för skattebetalarna – upp till 28–30 miljoner om året, kanske mer på lång sikt.

Utredningen har sett på erfarenheter från andra svenska städer som har infört nolltaxa. Ett uppmärksammat exempel är Avesta som införde nolltaxa för fem år sedan. Ungefär ett år efter införandet var ökningen av kollektivresandet 80 procent, idag är det 200 procent.

Men det är inte bilisterna som i strid ström har valt bussen i stället. Det är pensionärer och barn som gör fler resor än innan nolltaxan. ”Den samlade bilden är att de som tidigare gjorde några få kollektivtrafikresor, gör idag ännu fler resor, konstaterar utredningen.

Det har i sin tur lett till behov av dyra dubbleringar av bussturer, trängsel och stök på vissa turer vilket har gjort att kommunen har anställt bussvärdar, bland annat för att stötta förarna. Kommunen bedömer att nolltaxan kostar den ungefär 4,6 miljoner om året.

”Majoriteten av de nya resorna utgjordes av tidigare bussresenärer eller gång/cykeltrafikanter som i och med nolltaxan reste mer med kollektivtrafiken. Att bilister i relativt liten utsträckning lockas över till kollektivtrafik genom nolltaxa har verifierats i ett flertal studier”, konstaterar utredningen.

Bilden är liknande i en rad andra städer där man infört nolltaxa, vare sig det är för hela befolkningen eller vissa grupper som barn eller pensionärer.

Vad kommer då att hända i Örnsköldsvik om kommunen inför nolltaxa för sina invånare?

Dels kommer kollektivtrafiken att förlora biljettintäkterna, dels får man ökade kostnader eftersom en kraftig resandeökning kan väntas. En sådan kräver att kapaciteten ökas med fler bussar.

Lågt räknat kommer biljettintäkterna att minska med 13,2 miljoner om året. Samtidigt ökar kostnaderna för trafiken som lägst 4 – 6 miljoner om året, men då har nolltaxan lett till en relativt blygsam resandeökning. Mer troligt är en kostnadsökning på 15 – 17 miljoner på årsbasis. Kombinerat med intäktsbortfallet kommer då nolltaxan att kosta kommunen närmare 30 miljoner per år.

Men det kan bli mer, konstaterar utredningen, och stöder sig på erfarenheterna från Avesta. 30 miljoner per år kan vara lågt tilltaget på sikt.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Om barnen åker mer, kanske det är färre föräldrar som skjutsar och det minskar bilåkandet? Går det att se sådana samband i exempelvis Avesta?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)