Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu byggs Karlstads elektriska BRT-linje

Representanter för den politiska majoriteten i Karlstads kommun guidade på måndagen en elbuss genom korsningen Tingvallagatan/Östra Torggatan som ska öppnas upp för nya snabbusslinjen Karlstadsstråket. I framtiden ska linjen trafikeras med elektriska ledbussar. Foto: Karlstads kommun.

Bygget av Karlstadsstråket, snabbusslinjen genom Karlstad, inleddes på måndagen. Lite symboliskt provkörde en elbuss en av de passager där BRT-linjen i framtiden ska köra. Och eftersom passagen ännu inte är färdigbyggd fick bussen vederbörlig assistans av representanter för den politiska majoriteten i Karlstads kommun.

Invigningen av den unika bussatsningen i Karlstad ägde rum där bussen i framtiden ska köra från Tingvallagatan och ut på Östra Torggatan vid Stora Torget i Karlstads centrum.

När första delen av Karlstadsstråket står klar kommer bussen prioriteras bland annat med hjälp av trafiksignaler och rakare körvägar.

Karlstadsstråket är första delen i ett snabbusslinjenät som på sikt planeras att gå tvärs igenom hela Karlstad. Den första delen sträcker sig mellan en bytespunkt vid väg 63 på Rud in till Karlstads centrum. Det är det många som bor, arbetar och går i skolan längs sträckan och som snart kommer att kunna åka med snabbusslinjen.

Satsningen på Karlstadsstråket handlar inte bara om bussar utan om hela stadsmiljön. Nya och upprustade gång- och cykelvägar, hållplatser som är trevliga att visas kring och mer platser för exempelvis uteserveringar ingår i arbetet. Allt ska stå klart och bussarna ska gå enligt tidtabell i december 2018. I framtiden kommer trafiken att köras med elektriska ledbussar.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)