Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya knutpunkter för expressbussar

Swebus satsar på nya knutpunkter i Göteborg och Stockholm.

Expressbussföretaget Swebus etablerar nya knutpunkter med god anslutning till annan kollektivtrafik i såväl Göteborg som i Stockholm. I Göteborg kommer Korsvägen också att bli hållplats för Swebus´ expressbussar. I Stockholm gäller samma sak Liljeholmen i sydvästra Stockholm.

Från den 12 mars avgår 75 bussar i veckan från knutpunkten Korsvägen i Göteborg, till städer som Borås, Ulricehamn och Stockholm.

För boende i centrala Göteborg innebär hållplatsen att de sparar tid i och med att de kan kliva av och på utan att ta omvägen via Nils Ericsonterminalen.

– En central hållplats i Göteborg underlättar och kortar restiden för många göteborgare, säger Lanzon Georgiadis, produktchef på Swebus.

Hållplatsen underlättar även för inresande nöjesresenärer som anländer direkt till Liseberg, Svenska Mässan, Hotel Gothia Towers, Universeum och Världskulturmuseet.

Redan idag trafikerar Swebus Liljeholmen i sydvästra Stockholm, men från och med den 12 mars tredubblar företaget avgångarna från Liljeholmen för att underlätta förbindelser för resenärer till och från södra och västra Stockholm. Med 65 avgångar i veckan kan såväl arbetspendlare som nöjesresenärer enkelt ta sig direkt till och från södra Stockholm utan omvägen via Stockholms city.

Den utökade trafiken via Liljeholmen möjliggör för fler passagerare, bland annat till och från Södertälje och Norrköping, att kliva av och på redan i Liljeholmen. Resenärerna får cirka 15 minuters skillnad i pendlingstid vilket motsvarar tiden det tar att åka buss mellan Liljeholmen och Cityterminalen.

Liljeholmen växer så det knakar med både nya bostäder och företag men även som en viktig knutpunkt för kollektivtrafiken i hela södra Stockholm.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)