Den 27:e mars fyller en populär aktör i skånsk kollektivtrafik ett år. Då är det ett år sedan Skånetrafikens nya biljettsystem lanserades. Nu, ett år senare, köper var tredje skåning sitt månadskort i appen. Ett år efter lanseringen används appen regelbundet av cirka 190 000 användare och antalet användare ökar stadigt.
En av nyheterna i systemet var möjligheten att köpa månadskort, eller rättare sagt 30-dagarsbiljett, i appen. I februari såldes det totalt 115 000 periodkort i Skåne och 39 000 av dessa köpte i appen vilket motsvarar 34 procent.
Undersökningar visar att 55 procent av användarna anser att det nya biljettsystemet är bättre än det gamla. 77 procent anser att det är lätt att köpa biljett i appen.
Systemet med Skånetrafiken-appen har utvecklats för att successivt ersätta det nuvarande systemet med Jojo-kort fram till december 2019. Dessutom pågår arbete med att ge apen nya funktioner som att ge bort eller låna ut biljetter köpta med appen samt nya företagserbjudanden.
Parallellt med det ske ett arbete för att även ta fram nya biljettautomater och ett nytt plastkort som lanseras nästa år. Idag finns det nya biljettsystemet enbart i Skånetrafikens app men under 2019 kommer det även att införas ett nytt plastkort samt utvecklas nya biljettautomater baserade på samma zoner, biljetter och priser. Jojo-korten kommer att finnas kvar till december 2019.
Nyligen blev det också klart att Skånetrafikens biljettsystem också ska börja användas av Östgötatrafiken och Blekingetrafiken.
Lämna ett svar