Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arriva gör comeback i Helsingborg

Arriva tar över stadsbusstrafiken i Helsingborg nästa sommar.

Det blir Arriva som ska svara för stadsbusstrafiken i Helsingborg med start i juni nästa år. Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne fattade på fredagen tilldelningsbeslut i upphandlingen av trafiken som idag körs av Nobina. Innan Nobina tog över kördes stadsbussarna i Helsingborg av Arriva. Uppdraget till Arriva omfattar stadsbusstrafiken i sin helhet inklusive den nya eldrivna HelsingborgsExpressen på linje 1.

Avtalet löper i åtta år och värt drygt 200 miljoner kronor per år. Totalt kom det in sex anbud på trafiken.

– Det här förstärker vår närvaro i södra Sverige och ger oss möjlighet att med motiverad personal och modern teknik fortsätta att utveckla kollektivtrafiken och där vårt mål är nöjda kunder, hela resan, säger Johan Åhlander, vd för Arriva Sverige AB.

Arriva Sverige AB tilldelas enligt Region Skåne avtalet då den omfattande förberedelse- och utvärderingsprocess som Skånetrafiken genomfört visat att deras anbud är det mest fördelaktiga, när pris och kvalitet vägts samman.

– Processen har pågått i 18 månader och vi är nöjda med antalet anbudsgivare och kvaliteten i anbuden. Vi har gjort tilldelning utifrån kvalitetsparametrar och det mest prisvärda anbudet, säger Magnus Wikforss, affärsområdeschef buss, Skånetrafiken.

– Med det nya avtalet för stadsbusstrafiken i Helsingborg kommer vi tillsammans med den nya leverantören att utveckla kvalitén på resandet genom eldrift av HelsingborgsExpressen samt höja ambitionerna för en tystare stadsbusstrafik för samtliga biogasdrivna fordon. Det är avgörande för att lyckas med målsättningen om ökat resande och höjd kvalitet, säger Stefan Svalö (S) ordförande i kollektivtrafiknämnden.

– Tilldelningsbeslutet berör bland annat vem som ska köra HelsingborgsExpressen. Vi satsar för att öka det kollektiva resandet i Helsingborg. Nu får staden en modern, snabb och miljövänlig kollektivtrafik. Linjen blir som linje 5 i Malmö, men vi vässar konceptet och gör det ännu bättre med exempelvis en rakare sträckning, säger Nicklas Ljungström (MP), 1:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Avtal kan tecknas först efter att tiden för avtalsspärr löpt ut.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Kan bara beklaga Helsingborg att ni åter fått Arriva.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)