Samtidigt som arbetet pågår med EU:s vägtrafikpaket, ”Mobility Package” i EU-högkvarteret kommer ett av de viktigaste inslagen, kör- och vilotider för yrkesförare, att brytas loss ur paketet. Det är branschorganisationer i södra Europa som har övertygat EU-kommissionen om att det behövs ett nytänkande när det gäller kör- och vilotiderna. De nya regler som EU nu förbereder syftar enligt den italienska EU-parlamentarikern Toni Schonfeldi till att ”åstadkomma ett regelverk som är mer verklighetsförankrat än dagens”.
Bland andra har den italienska branschorganisationen Forza BusItalia, FBI, under lång tid pressat på såväl EU-parlamentariker och EU-kommissionen att ändra regelverket. Nu har man, enligt vad bussmagasinet erfar, fått EU:s transportkommissionär Violeta Bulc med sig.
De nya kör- och vilotidsreglerna kommer i detalj att presenteras vid en hastigt sammankallad presskonferens i Bryssel på måndagseftermiddagen. Från EU-kommissionen är det just nu locket på när det gäller ändringarna. Man hänvisar konsekvent till måndagens presskonferens.
Men en hel del har ändå läckt ut om de nya reglerna.
Fexibla och latitudbaserade
För att kör- och vilotiderna mer ska anpassas till de verkliga förhållanden som förare arbetar under ska reglerna bli latitudbaserade och flexibla.
Grunden för detta är att det är medicinskt fastslaget att det är mer krävande att köra i mörker och besvärliga väderförhållanden än i bra väder och dagsljus. Därför kommer de nya reglerna att anpassas till detta. Utgångspunkten ska vara dagens kör- och vilotider.
En avgörande nyhet är att dagens regler för körtider kommer att kompletteras med en koefficient som kortar den tillåtna tiden vid mörkerkörning och förlänger den vid körning i dagsljus. Vid mörkerkörning kommer koefficienten att vara 1,4 och vid dagsljuskörning kommer den att vara 0,8. Varje timme en förare kör i mörker kommer alltså att värderas som en timme och 24 minuter. En timmes dagsljuskörning kommer å andra sidan att värderas som 48 minuter.
För att förenkla bedömningen kommer mörkerkörning att definieras som körning som utförs från 30 minuter efter solnedgång till 30 minuter innan soluppgång på den plats där körningen sker.
De nya reglerna blir också latitudbaserade och generösare ju längre söderut i Europa körningen äger rum. Omvänt kommer nordlig trafik att få kortare körtider. Norr om polcirkeln kommer maximal arbetstid för bussförare att bli fem timmar under den tid av året då solen inte går över horisonten för att kompensera för det oavbrutna mörkret. På motsvarande sätt kommer den längsta tillåtna körtiden i sydligaste Europa att vara 16 timmar. Generellt kommer den tillåtna körtiden att öka för varje latitud söderut. I framtiden ska systemet bli mer finmaskigt.
– Det här är bra för förarna, bra för företagen och bra för trafiksäkerheten, säger Forza BusItalias förbundsordförande Gina Matrona Lollobrigida som har fått med sig sina spanska, portugisiska, franska, maltesiska och grekiska kollegor för att driva igenom de nya reglerna.
Toni Schonfeldi uppger att han har haft flera diskussioner om regelverket med såväl den tyska förbundskanslern Angela Merkel som EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker.
– Tack till EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker som omedelbart efter att han fått information från oss initierade till ett nytt regelverk som leder till tusentals nya arbetsplatser, säger Toni Schonfeldi.
– Han lanserade ”a fundamental modernisation of European mobility and transport” så sent som 31 maj 2017. Det innehåller mycket mer än våra frågor, men vi som bussresearrangörer finns med vilket vi annars inte hade gjort. Tack också till alla i Kommissionen, Kommissionärer och alla chefer som hjälpte oss, säger en glädjefylld Schonfeldi.
Nya färdskrivare
Insatta personer i EU-högkvarteret i Bryssel medger att systemet kan förefalla komplicerat, men man räknar med att nya tekniska lösningar kommer att förenkla tillämpningen. Genom att exempelvis bussarnas digitala färdskrivare kopplas samman med GPS-positionering och med krav på nya färdskrivare kommer övervakningen av kör- och vilotiderna att ske automatiskt.
Alla bussar måste nämligen utrustas med nya färdskrivare från och med den 1 juli 2020. Kravet på de nya färdskrivarna är inte bara att de ska vara direkt kopplade till GPS-positioneringen och automatiskt kunna räkna ut den tillåtna körtiden för varje förare vid varje givet tillfälle.
Färdskrivaren ska också varna föraren 60 minuter innan den tillåtna körtiden går ut. På sikt ska färdskrivaren också göra att motorn stängs av om körtiden överskrids. Den kan sedan inte startas förrän en annan förare har tagit över.
Tillsynsmyndighet i Sverige blir Transportstyrelsen.
– Vi har länge imponerats av myndighetens integritet och förmåga att stå emot påtryckningar från olika intressenter och organisationer som försökt påverka myndigheten. Oavsett vilka argument man har fått kastade på sig har Transportstyrelsen varit ståndaktig, säger transportkommissionären Violeta Bulc.
– Man har varit mycket lyhörd från Transportstyrelsen och har skött detta väldigt väl, tillägger Toni Schonfeldi.
I EU-högkvarteret räknar man med att de nya reglerna kommer att mötas av protester från bussbranschen i Nordeuropa. ”Men så brukar det vara så det bryr vi oss inte om”, kommenterar en högt uppsatt EU-tjänsteman som dock vill vara anonym.
Bussmagasinet.se återkommer med ytterligare information om de nya kör- och vilotidsreglerna.
EU:s vägtransportpaket kommer också att vara en av de punkter som tas upp på Busstorget på Selma Spa senare i månaden.
Lämna ett svar