Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Minskad omsättning, ökad förlust för Swebus

Nobinaägda expressbussföretaget Swebus går med kraftig förlust. Foto: Ulo Maasing.

Expressbussföretaget Swebus, ägt av Nobina, har under senare tid drabbats av minskad omsättning och ökade förluster. Det är resultatet av ett tufft priskrig på expressbussmarknaden, inte minst sedan den europeiska expressbussjätten FlixBus har etablerat sig på den svenska marknaden med utpräglat låga priser.

Som vi tidigare rapporterat hävdade Nobinas koncernchef i samband med publiceringen av Nobinas bokslutskommuniké att Swebus passagerarvolymer har ökat tre månader i rad och att Swebus hävdar sig väl i den hårda konkurrensen på expressbussmarknaden.

Men konkurrensen har ett pris för Swebus. Under verksamhetsårets tre sista månader, det vill säga december 2017 – februari 2018 rasade Swebus omsättning till 49 miljoner, jämfört med 57 miljoner samma period ett år tidigare. För helåret mars 2016 – februari 2017 omsatte Swebus 274 miljoner, men det senaste verksamhetsåret endast 237 miljoner.

Och förlusterna hopar sig. Rörelseresultatet de tre sista månaderna blev – 13 miljoner mot samma period ett år tidigare då rörelseresultatet blev -4 miljoner. För helåret mars 2017 – februari 2018 rasade rörelseresultatet för Swebus till -36 miljoner, jämfört med ett plus på tre miljoner samma period ett år tidigare.

FlixBus entré på den svenska marknaden har skapat en tuff konkurrens. Foto: Ulo Maasing.

Nobina förklarar raset med främst ökad konkurrens på marknaden, och även om man inte säger det rent ut har naturligtvis FlixBus entré i Sverige slagit hårt.

Till nyhetsbyrån Direkt säger Nobinas koncernchef Magnus Rosén:

– Vi har en ökande påstigning på Swebus med fler och fler passagerare och bedömer att vi tar marknadsandelar. Dock är biljettpriserna under stark konkurrens, med 3-4 aktörer som konkurrerar hårt på marknaden för expressbusstrafik, så totalt sett gör Swebus en ökande förlust. Vi bedömer att de andra subventionerar sin svenska verksamhet med andra pengar.

Rosén säger även till nyhetsbyrån Direkt att han räknar med att situationen kommer att fortsätta.

– Vi har ingen intention att ge upp utan tänker fortsätta försvara våra och ta marknadsandelar på Swebus.

Men på andra marknader, inte minst Tyskland, har FlixBus konkurrenter tvingats slå vantarna i bordet, en efter en. Och det har handlat om verkliga storföretag i persontransportbranschen som inte har klarat sig i kriget mot FlixBus som nu har över 90 procents marknadsandel på den tyska expressbussmarknaden.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)