Stockholms stad öppnar i sommar på försök ett stort antal kollektivtrafikkörfält även för bussar i beställningstrafik. Det handlar om ett testprojekt under tiden 1 maj – 30 september i år då bussar i beställningstrafik tillåts trafikera ett antal kollektivtrafikkörfält. Totalt tillåts bussar i beställningstrafik i 64 av stadens kollektivtrafikkörfält.
Enligt Trafikkontoret i Stockholm kommer tilläggsskyltar där bussar i beställningstrafik tillåts att vara uppe till den 1 maj.
Syftet med testet är att undersöka om det tillgängliga vägutrymmet kan utnyttjas på ett mer effektivt sätt samt förbättra framkomligheten för bussar i beställningstrafik.
– Det här är något som Bussbranschföreningen arbetat för under väldigt många år. Det är glädjande att arbetet gett resultat i form av detta test. Det är nu viktigt att vi i bussbranschen ser till att testet fungerar friktionsfritt. Bussar i beställningstrafik får inte hindra bussarna i linjetrafik, säger Pär Åkerberg, ordförande i Stockholm läns Bussbranschförening.
Stockholms stad ska efterhand utvärdera testet. Om beställningstrafiken hindrar linjetrafiken kommer testet att justeras eller avbrytas.
Här finns en lista över busskörfält i Stockholm som är tillåtna respekltive otillåtna för bussar i beställningstrafik.
Vad exakt innebär ”Om beställningstrafiken hindrar linjetrafiken kommer testet att justeras eller avbrytas.”
Ska buss i beställningstrafik fortast möjligt avlägsna sig ur bussfilen om det blir rött så de inte tar köplats för linjebussen bakom? Känns som att tester, tyvärr, kommer avbrytas redan första dagen med tanke på att vi som kör beställningstrafik alltid är ivägen. Har blivit tutad på av linjebuss när jag stod på lastplats.
Gäller den länkade listan de nya reglerna?
Den gäller samtliga kollektivkörfält vid publiceringstillfället.Listan kan komma att ändras med kort varsel.
Hur utföll utvärderingen av denna test?
Bussförare i väst.