
En Solaris Urbino 12 Electric i Krakow, Polen. Solaris har idag den största marknadsandelen av busstillverkarna när det gäller fullelektriska bussar i Europa. Foto: Ulo Maasing.
Den polska busstillverkaren Solaris kommer det närmaste året att lansera en hel rad nyheter. Det avslöjade företaget vid en stor, internationell pressträff i den polska staden Krakow i veckan. Bland nyheterna finns en lättviktsversion av stadsbussen Urbino 12 liksom en bränslecellsbuss och en 24-meters elbuss som först lanseras som trådbuss men som också planeras som batteribuss. Solaris satsar hårt på elektrifiering och är idag störst i Europa när det gäller elbussar. Man avslöjade även att Solaris i år hoppar av IAA-mässan i Hannover liksom Persontrafikmässan i Stockholm.

Solaris har idag 18 procents andel av den europeiska marknaden för fullelektriska bussar på minst åtta ton, inneliggande beställningar inräknade. Källa: Solaris.
I Krakow kunde Solaris stolt visa siffror på att man med 18 procents andel av den europeisks elbussmarknaden är den tillverkare som idag är störst när man räknar in beställda bussar på minst åtta tons bruttovikt. Laddhybrider, däremot, är inte inräknade.
Sammanlagt räknar Solaris med att i år leverera 1550 bussar, mer än tio procent fler än förra året. Av dessa kommer 150 att vara fullelektriska bussar. Till det kommer ett stort antal hybridbussar i olika utföranden.
Att Solaris hade valt den vackra, historiska staden Krakow, som plats för sina internationella pressdagar var knappast någon slump. Lokaltrafiken där är en av företagets verkliga storkunder och har över 400 Solarisbussar i trafik, inräknat en växande flotta av batteribussar. Bussmagasinet återkommer med ett reportage om Krakow och grannstaden Jaworzno som båda storsatsar på elbussar.
Elektrisk pionjär
I Europa tillhör Solaris pionjärerna bland busstillverkarna när det gäller elbussar.
2006 chockade Solaris´ grundare och dåvarande vd Krysztof Olszewski fackpress och besökare på IAA-mässan i Hannover genom att deklarera att dieseln är död och att framtiden är elektrisk. Även om Krysztof Olszewski idag av hälsoskäl inte längre är aktiv i företaget som han äger tillsammans med sin hustru Solange, präglas Solaris alltjämt av hans visionära tänkande. Sedan 2013 har också batteribussar från Solaris rullat i kommersiell trafik i allt fler städer i Europa.
Elektrifieringen av busstrafiken har på allvar kommit igång i Europa med mer än 1 000 elbussar som nu är levererade. Solaris räknar med att utvecklingen fortsätter, även om man fortsätter att erbjuda en bred palett av drivlinor, från diesel och gas till hybridbussar, trådbussar och batteribussar. Snart kommer även bränslecellsbussar som ett alternativ.
– Den internationella kollektivtrafikunionen, UITP, räknar med att år 2025 kommer endast en tredjedel av de nya stadsbussarna att vara dieselbussar och 2030 färre än var tionde. Det blir till stor del elbussarna som tar över, konstaterade Zbigniew Palenica, vice vd och försäljningschef vid Solaris.
Han lutade sig mot siffror från UITP-projektet ZEEUS som bedömer att endast 7,5 procent av de nyregistrerade kollektivtrafikbussarna i Europa år 2030 kommer att ha dieselmotor. 16,5 procent kommer att vara hybridbussar, 45,2 procent elbussar, 12,5 procent bränslecellsbussar och 18,2 procent gasbussar.
Solaris inriktning på el- och bränslecellsbussar ska ses mot den bakgrunden.
Företaget satsar på en hög grad av anpassning till skilda önskemål från kunderna, samtidigt som man följer internationella standards för laddning. Det är möjligt genom att bussarna byggs modulärt. På sina elbussar erbjuder Solaris alternativt en central motor eller axelmonterad motor. Standard är plug-inladdning. Alternativt finns laddning via pantograf som antingen är monterad på busstaket och höjs upp mot laddstationen eller inverterad, alltså monterad på laddstationen och sänks ner därifrån.
I likhet med flera andra leverantörer av elbussar åtar sig Solaris att leverera kompletta lösningar med bland annat laddinfrastruktur och depålösningar och inte bara bussar.
Längre räckvidd
Solaris visade i Krakow en helt ny snabbladdare som kortar den tid som laddning på linjen tar. Pantografen hissas upp från busstaket redan innan bussen har kommit till hållplatsen och därmed kan laddningen börja i samma ögonblick som bussen stannar. På samma sätt kan bussen starta från hållplatsen innan pantografen har sänkts ner igen. Bussen behöver inte placeras under laddstationen med samma precision som annars krävs.
Systemet gör det möjligt med laddning på upp till 600 kW. Det har utvecklats av EC Engineering i Krakow och har döpts till Ride & Charge. Det är onekligen en praktisk lösning, inte minst om man vill ha möjlighet att ”tanka” bussen en del ute på linjen och inte bara på ändhållpltserna.
Räckvidden för batteribussar är en fråga som alltid kommer upp när man talar om elbussar.
– Men att ge ett enkelt svar på frågan om batteriernas räckvidd är svårt, eftersom det är en hel rad faktorer som påverkar. Idag garanterar vi en räckvidd på 150 kilometer för Urbino 12 Electric med under svåra väderförhållanden med värme eller luftkonditionering påslagen och i slutet av batteriernas livstid. Inom ett år kommer vi att kunna garantera 200 kilometer, sa Michał Pikuła, utvecklingsansvarig för Solaris bussar.
Den längre körsträckan når Solaris genom att gå från dagens LFP-batterier till nya NMC-batterier med betydligt högre energitäthet och lagringskapacitet.
För att inte riskera att bli stående längs linjen med tomma batterier får föraren information när det återstår tio kilometers körsträcka, oavsett förhållanden.
Värme i elbussar är en särskild utmaning. Solaris testar nu värmepumpar med koldioxid som bland annat använder värme från olika hjälpsystem. Man kan också leverera tillsatsvärme som använder flytande propan som är lätt tillgänglig överallt.
Lättviktare, bränsleceller och jätte
Samtidigt som Solaris satsar på elektrifiering har man flera nya modeller på gång. Först ut är en lättviktsversion av Solaris tolvmetersbuss. Nya Urbino 12 LE Lite är en lågentrébuss med lättare kaross och enligt Solaris även bättre aerodynamik än dagens Urbino. Tomvikten uppges bli cirka nio ton, alltså klart lägre än dagens Urbino 12.
– Vårt syfte med att utveckla lättviktsversionen har varit att minska drivmedelsförbrukningen, förklarade Michał Pikuła.
Förutom den lättare karossen är såväl framaxel som drivaxel lättare och bussen har därtill mindre hjul än dagens Urbino: 265/R19,5. Även dieselmotorn, Cummins ISB4SE6, är mindre och på 4,5 liter mot 6,7 liter idag.
Möjligen har Solaris också sneglat på de framgångar som VDL har haft med sin lätta stadsbuss Citea.
Lättviktsversionen av Urbino kommer att presenteras senare i år, dock inte på IAA-mässan i Hannover som Solaris har valt att hoppa av. Istället satsar man på att visa upp sig på Innotrans i Berlin som öppnar någon dag tidigare än IAA och som i första hand är en järnvägsmässa. Men i år kommer Innotrans att satsa på en särskild bussutställning på Berlinmässan med inriktning på elbussar och infrastruktur för dessa. Solaris menar att man där når kollektivtrafikbranschen bättre än på den lastbilsdominerade IAA-mässan.

En bränslecellsbuss som klarar 350 kilometer på en tankning lanseras också snart av Solaris. Bild: Solaris.
Enligt vad bussmagasinet.se erfar är flera andra busstillverkare också inne på att delta i Innotrans, åtminstone med sina stadsbussar.
Solaris kommer för övrigt inte heller att delta på Persontrafikmässan i Stockholm i höst eftersom den internationella kollektivtrafikunionen UITP har sin världskongress och mässa där i juni nästa år. Två kollektivtrafikmässor i samma stad med så kort mellanrum är en för mycket, resonerar Solaris.
Stadsbussen Urbino 12 kommer också som bränslecellsbuss som kommer att visas senare i år för att sättas i produktion under 2019. Innan leveranserna till kunder på flera håll i Europa inleds ska en förserie på omkring fem bränslecellsbussar köras i fältprov.
Bussen får Solaris högkapacitetsbatterier på 29,3 kWh och en genomsnittlig räckvidd på 350 kilometer på en tank vätgas. Bränslecellens maxeffekt är 60 kW.
En tankning tar tio minuter. Kanadensiska Ballard levererar bränslecellerna.
Den tredje nyheten presenterades redan för några månader sedan och är en verklig bjässe. Det är en 24 meter lång, dubbelledad trådbuss med två drivaxlar med integrerade motorer. Senare avser Solaris att lansera bussen även som ren batteribuss.
I trådbussversion är den avsedd att kunna köra även utanför ledningsnätet genom att batterierna laddas när bussen kör ansluten till luftledningarna. Sedan kan bussen köras även på linjesträckningar utan luftledning.
Lämna ett svar