Elbusstillverkaren Hybricon i Umeå fortsätter att blöda kraftigt. Rörelseresultatet för 2017 blev – 26,8 miljoner kronor på en omsättning av 9,2 miljoner. Under 2016 blev rörelseresultatet -28,8 miljoner men på en omsättning på 53,5 miljoner. Det framgår av Hybricons årsredovisning som presenterades på måndagen. Resultatet före engångskostnader blev – 27 miljoner jämfört med -29,1 miljoner år 2016.
Nergången i omsättning förklaras av att företaget under 2017 inte har sålt en enda buss och omsättningen hade blivit ännu mindre om inte de tidigare levererade bussarna hade krånglat.
Företagets elbussar har navmotorer, och de motorer från Ziehl-Abegg som man ursprungligen använde sig av har haft stora problem med driftsäkerheten. Därför byttes de under året ut mot navmotorer från ZF. Bytet gjordes genom att Umeå kommun som genom Umeå kommunföretag äger de elbussar från Hybricon som går i trafik i staden köpte de nya navmotorerna från Hybricon för sju miljoner. Utan de krånglande motorerna hade följaktligen Hybricons omsättning landat på drygt två miljoner kronor i fjol.
I oktober 2017 lånade för övrigt kommunala Umeå kommunföretag ut tolv miljoner kronor till Hybricon för att hjälpa Hybricon att klara finansieringen av verksamheten tills man får order på sina elbussar.
Sedan 2013/2014 har Hybricon dragit på sig en sammanlagd förlust på närmare 97 miljoner kronor.
Eftersom Hybricon i fjol endast hade fjorton anställda uppgick fjolårsförlusten till närmare två miljoner per anställd.
Hybricons vd Johan Suup är dock optimistisk i sin kommentar till årsredovisningen där han skriver att ”det finns anledning att se på den fortsatta utvecklingen för Hybricon med både tillförsikt och förväntan.”
– Det är ingen tvekan om att Hybricon ligger väl positionerade inom nischen snabbladdade eldrivna bussar som klarar vinterklimat. Det är därför med självförtroende som vi det kommande året och åren kommer att delta i flera upphandlingar.
– Intressant är upphandlingarna av nya bussar i andra nordiska länder, främst Norge. Hittills har vi märkt ett stort intresse för Hybricons system och vi ser goda chanser att få del av några av de ramavtal som kommer att slutas med busstillverkare. Totalt handlar upphandlingarna i Norge om ett antal hundra bussar varav en inte oväsentlig del är elbussar. Kan vi få en del av dessa upphandlingar så skulle det betyda mycket för ett bolag som Hybricon.
– Vi ser också stora möjligheter när det gäller offentliga upphandlingar av nya bussar i bland annat vår hemstad Umeå som kommer att slutföras under våren 2018. Där har Hybricon ett starkt utgångsläge till följd av våra betydande erfarenheter i staden, skriver Johan Suup.
Umeås upphandling av ett tjugotal elbussar väntas bli klar i en mycket nära framtid.
Lämna ett svar