de röda bussarna på linje 73 i Stockholm ersattes av blå och stombusslinje 6 fördubblades antalet resenärer. När linje 6 startade i december fick Stockholm sin första nya stombusslinje på över ett decennium. Nu visar den första utvärderingen att det gjorts runt en miljon resor med linjen sedan starten – cirka en halv miljon fler än vad den tidigare linje 73 hade under motsvarande period i fjol.
– Man kan konstatera att linje 6 har blivit en succé. Detta bekräftar att det var bra och rätt tänkt och det är roligt att se hur väl mottagen linje 6 har blivit bland resenärerna, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).
Sedan trafikstarten för stombusslinje 6 den 10 december i fjol har antalet resor med linjen nått en miljon. Resandet var som brukligt något lägre under april än under mars, då cyklandet ökar under våren. Påsken låg dessutom i april. Siffrorna ska jämföras med den tidigare linje 73 som gick en liknande sträcka, men där stombussen haft en halv miljon fler antal resor under motsvarande period. Stombussar har också generellt en högre kapacitet, framkomlighet och turtäthet är en vanlig röd buss.
Att en lång ”blåbuss” tar fler passagerare än en kortare ”rödbuss” är elementärt. Om man också ökar turtäthet och framkomlighet (hur?) borde ju resultatet inte vara svårt att räkna ut.
Men varifrån kommer SL:s överskott på 400 miljoner? Är det Trafikanalys som står för den uträkningen? Och vad ska dom användas till?
DET vill vi väljare gärna veta innan valet.