Medan det nästan överallt i Sverige fortfarande är krångligt att betala för sig när man åker kollektivt gör kontaktlösa betalkort succé på annat håll. I London betalas nu hälften av alla enkelbiljetter vid tunnelbane- och pendeltågsresor med sådana kort och 45 procent av alla bussresor. Så sent som för två år sedan var det 25 procent av alla resor som betalades så. Betalningen går lika snabbt som att blippa ett smart kort och även utländska kontaktlösa betalkort kan användas.
Det bekväma och enkla sättet att betala kollektivresan introducerades i London i december 2012. Spårtrafiken i den brittiska huvudstaden följde efter i september 2014.
Nu används kontaktlösa betalkort för betalning av omkring 17 miljoner resor i veckan i London. Sedan starten har mer än 1,7 miljarder resor gjorts med sådana kort som har blivit vardag för Londonbor och besökare i den brittiska huvudstaden.
På vissa tunnelbanestationer och busslinjer betalas mer än 60 procent av enkelbiljetterna med kontaktlösa kort. Det gäller exempelvis buss 521 från Waterloo station via Holborn till London Bridge. På tunnelbanestationen Oxford Circus betalar nästan en halv miljon resenärer varje vecka sin resa genom att blippa sitt kontaktlösa betalkort – det blir 50 kort i minuten.
Även på flygplatserna ökar andelen resenärer som betalar sin kollektivresa kontaktlöst. På Heathrow är det mer än 35 procent, på London City Airport mer än 40 procent och på resor från Gatwick mer än 55 procent av dem som köper sin biljett på stationen.
Systemet är smart och räknar automatiskt ut bästa pris för resenären som debiteras vid slutet av dagen. Betalning med kontaktlöst betalkort ger alltså samma pris som innehavare av Londons smarta kort Oystercard får. Omkring 900 000 buss- och spårvägsresor betalas varje dag med kontaktlösa betalkort. Av dessa har omkring en fjärdedel nått den dagliga maxavgiften, vilket innebär att resan är gratis.
Kunderna kan, om de så önskar, också registrera sig hos Transport for London för att se samtliga betalningar de senaste tolv månaderna. De får då också en varning via e-post om något med deras kort gör det omöjligt för dem att använda det för resa (exempelvis om kortet har gått ut). Dessutom kan de då få återbetalningar för resor som inte kunnat fullbordas.
Då måste man nog lyckas med konststycket att få alla trafikhuvudmän
I landet att nappa på detta. Plus att det bor mer människor i London än i hela sverige plus att de kanske har mer turister än vad vi har. Kanske enklare kanske billigare att låta kollektivtrafik med buss vara helt skattefinansierad (gratis). Maskinerna kostar en slant att köpa,kostar att underhålla och kostar att administrera. Och blir det gratis har man samtidigt från politiskt håll gjort något påtagligt för miljön. Inte bara utsläpp utan då kanske mindre buller i städerna.