Sex år efter införandet av den nya kollektivtrafiklagen är det fortfarande en försvinnande liten del av kollektivtrafiken som körs på kommersiell grund. Och lägst är siffran för busstrafiken. Det konstaterar myndigheten Trafikanalys som har följt utvecklingen.
Det har gått sex år sedan den nya kollektivtrafiklagen trädde i kraft 1 januari 2012. Lagen innebar nya regler som öppnade den lokala och regionala kollektivtrafiken för privata initiativ, med huvudsyfte att skapa fler alternativ och öka innovationsgraden, vilket på sikt ska gynna resenärerna och samhället.
Men så har det inte blivit. Endast 3,5 procent av utbudet i kollektivtrafiken kördes i fjol helt utan subventioner från samhället. I den övriga trafiken pumpar stat, kommuner och landsting in 24,5 miljarder kronor. Det motsvarar ett bidrag från varje invånare med drygt 2 400 kronor per år.
Järnväg, buss och båt är de kollektiva färdmedel som idag anordnas med privata initiativ. Störst andel kommersiell regional linjetrafik jämfört med subventionerad, räknat i planerad trafikerad sträcka, har järnvägen, där 15 procent av färdvägen drivs helt kommersiellt. Motsvarande andel för busstrafiken är 2 procent och för båt 5 procent.
Lämna ett svar