Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringen väljer bort BRT i Uppsala

Bostadsminister Peter Eriksson(MP): Vi planerar för samhällen där gång, cykel och spårtrafik är utgångspunkten. Foto: Kristian Pohl, regeringskansliet.

Regeringen beslutade på torsdagen att man ska satsa 900 miljoner kronor av statliga medel på en spårväg mellan Bergsbrunna och Gottsunda centrum i Uppsala, den så kallade Ultunalänken. Bostadsminister Peter Eriksson(MP) kallar beslutet historiskt. Uppsala kommun måste ställa upp med minst lika mycket för finansieringen.

– Dagens beslut är ett genombrott för ett nytt sätt att planera och bygga hållbara bostäder. Nu bryter vi normen som inneburit att man planerat med bilen som utgångspunkt och går över till att planera för samhällen där gång, cykel och spårtrafik är utgångspunkten, säger bostadsminister Peter Eriksson i en kommentar.

Kapacitetsstarka busslösningar, BRT, nämner han inte.

Hans partikamrat i Uppsala, kommunalrådet Maria Gardfjell, jublar.

– Nu har ett mycket viktigt och roligt beslut för Uppsalas utveckling fattats av regeringen. 900 miljoner i medfinansiering av spårväg ger oss möjlighet att bygga hållbara stadsdelar med många bostäder och arbetsplatser kopplade till den nya järnvägsstationen i Bergsbrunna och i södra staden, säger hon.

Uppsala kommun har tecknat avtal med staten som handlar om ett investeringspaket i miljardklassen för transportinfrastruktur och bostäder. I avtalet ingår bland annat en utbyggnad av ytterligare två järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm, en ny tågstation vid Bergsbrunna och en ny kollektivtrafiklösning som är robust och har hög kapacitet. Som motprestation åtar sig Uppsala kommun att säkerställa att det byggs 33 000 nya bostäder i de södra stadsdelarna, utmed spårvägen Ultunalänken.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Historiskt? Snarare hysteriskt. Storstadskomplex eller vad.? BRT spelas bort i det politiska (prestige-) spelet

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)