
Stortorget i Ystad. ”Tysta och miljövänliga bussar passar bra in i Ystads medeltida stadskärna”, säger Kent Mårtensson(S), kommunstyrelsens ordförande i Ystad. Foto: Mickaël Delcey/Wikimedia Commons.
Från år 2019 införs eldrivna bussar i Ystad. Skånetrafiken och Ystads kommun har enats om ett genomförandeavtal för att elektrifiera busstrafiken i Ystad nästa år. Den 11 juni ska politikerna i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne klubba avtalet. Liksom i Landskrona och Ängelholm satsar man i Ystad på depåladdade bussar, alltså bussar som laddas nattetid.
– Eldrivna bussar är tysta, miljövänliga och uppnår vår ambition för smarta trafiklösningar. Jag är därför glad att vi nu kan utöka utbudet av eldrivna bussar i Ystad, säger Stefan Svalö (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden.
– Det är ett stort lyft för stadsbusstrafiken. I staden med sina smala gator där bussarna tar sig fram bara någon enstaka meter från bostadshus är det speciellt viktigt att minska bullernivån. Grönt resande minskar våra klimatavtryck och vi får renare luft, säger Niclas Ljungström (MP), 1:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Genomförandeavtalet ska göra ansvarsfördelningen tydlig när det gäller genomförandet av åtgärder och parternas ekonomiska åtagande för genomförandet. Avtalet säkrar också att parterna gemensamt utvecklar och drar nytta av eldriftens fördelar efter införande av depåladdade bussar.
– Tysta och miljövänliga bussar passar bra in i Ystads medeltida stadskärna, säger Kent Mårtensson (S), kommunstyrelsens ordförande i Ystad.
Målet är att elbussarna i Ystad ska bidra till de övergripande målen i Region Skåne om ökad marknadsandel samt öka andelen nöjda kunder och skapa en attraktiv och resurseffektiv kollektivtrafik.
– Det kan vi nu konkretisera genom åtgärder som ökar energieffektiviteten i kollektivtrafiken, minska bullernivån i stadsmiljön, minskar utsläppen samt öka komforten för resenärerna och förbättra framkomligheten. Det är fantastiskt att vi tillsammans med Ystad kommun kan binda ihop en medeltida kulturstad med rena och tysta elbussar, säger Magnus Wikforss, affärsområdeschef, Skånetrafiken.
Bussar i all ära, men för att kollektiv trafik skall funka i verkligheten måste man ha täta avgångar och finmaskigt nät av linjer. Det får aldrig vara mer än max 10 minuter mellan bussarna. Elbussar är ett steg på vägen, men de behöver göras helt autonoma så att de kan gå i ständig cirkulation utan beroende till schaufför.