Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arriva fortsätter och förlorar till Transdev

Arriva får fortsätta köra för SL på Ekerö men i norra delen av Stockholms län tar Transdev över. Foto: Ulo Maasing.

Transdev blir ny operatör inom busstrafiken i Stockholms län. Det står klart sedan SL, Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, på tisdagen blev klar med en stor upphandling av busstrafik på flera håll i länet genom beslut i trafiknämnden i landstinget. Därmed får SL en ny leverantör av busstrafik, vid sidan om Keolis, Arriva och Nobina.

Transdev tar över efter Arriva i norra delen av Stockholms län, i trafikområdet Sigtuna, Upplands Väsby och Vallentuna. I uppdraget ingår även underhåll av fordon, förvaltning av SL:s fastigheter och hållplatser samt ansvar för all teknisk utrustning i bussarna. Trafikområdet hade 2016 cirka 46 000 påstigande resenärer per dag.

När Transdev börjar köra trafiken i juni 2019 kommer fem av bussarna vara helelektriska. Det nya avtalet blir det första trafikavtalet för SL:s busstrafik med krav på eldrift redan från start. Övriga bussar som kommer att användas ska drivas med fossilfria drivmedel.

Avtalet är konstruerat så att entreprenören får halva ersättningen efter antalet betalande resenärer och den andra halvan för utförd trafik. Det förväntas ge bra drivkrafter mot målen att antalet nöjda resenärer når 80 procent och att resandet ökar mer än befolkningsutvecklingen.

Avtalets värde är cirka 270 miljoner kronor om året. Avtalstiden är tio år och trafikstarten i jun i nästa år.

– Det är glädjande att vi kan presentera en ny leverantör i SL:s busstrafik då vi tror att ökad konkurrens skapar drivkrafter som gynnar hela marknaden, säger Caroline Ottosson,chef för trafikförvaltningen och vd för SL. Transdev har lämnat det bästa anbudet både utifrån pris och utifrån de kvalitetskrav vi ställt.

Samtidigt beslutade trafiknämnden i Stockholms läns landsting att Arriva får fortsätta att köra busstrafiken på Ekerö.

Uppdraget innebär att bedriva busstrafik i trafikområdet Ekerö, skötsel av bussdepå och hållplatser samt ansvar för all teknisk utrustning i bussarna. Trafikområdet hade 2016 cirka 28 000 påstigande resenärer per dag.

Uppdraget innebär att bedriva busstrafik i trafikområdet Ekerö, skötsel av bussdepå och hållplatser samt ansvar för all teknisk utrustning i bussarna. Trafikområdet hade 2016 cirka 28 000 påstigande resenärer per dag.

Avtalet är konstruerat så att entreprenören får ersättning både efter antalet betalande resenärer samt utförd trafik, vilket förväntas ge bra drivkrafter för fler och nöjdare resenärer.

Det nya avtalet tar också höjd för Förbifart Stockholm, en ny motorvägsförbindelse runt huvudstaden, som kan komma att förändra förutsättningarna för kollektivtrafiken på Ekerö när den öppnar för trafik.

Det här avtalets värde är cirka 200 miljoner kronor om året. Avtalstiden är även här tio år och trafikstarten sker i juni 2019.

– Vi är glada att kunna ge Arriva förnyat förtroende att driva busstrafiken på Ekerö, baserat på ett konkurrenskraftigt anbud, säger trafikförvaltningens trafikdirektör Fredrik Cavalli-Björkman.

–  Att få fortsätta driva trafiken på Ekerö, efter att i tuffaste konkurrens fått hög kvalitet i utvärderingen, är ett kvitto på att vårt arbete med att utveckla den svenska kollektivtrafiken, med motiverad personal och modern, teknik också uppskattas av Trafikförvaltningen, säger Johan Åhlander, vd för Arriva Sverige AB.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)