Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sega bussar skrämmer bort resenärer (uppdaterad)

Linje 5, MalmöExpressen, och linje 3 i Malmö. Resandeökningen hittills i år ligger på 1,6 procent mot målet på 3,0 procent. Foto: Ulo Maasing.

Skåningarna har börjat överge sina stadsbussar enligt färsk statistik som Sydsvenskan har tagit del av. Bussresandet i Skåne har hittills i år minskat med 1,3 procent, jämfört med en förväntad ökning på 2,5 procent. Vackert väder i maj och att bussarna fastnar i trafiken är anledningen. Samtidigt kommer de tydligt markerade, röda busskörfälten i Malmö att försvinna.

Nergången har varit störst, 5,4 procent, i Helsingborg. I Lund har resandet med stadsbussarna minskat med 1,4 procent. I Malmö har resandet visserligen ökat med 1,6 procent, men det är bara hälften av det uppsatta målet. I Kristianstad har resandet inte minskat, men heller inte ökat som väntat, utan ligger helt still.

Enligt Skånetrafikens månadsrapport ligger vägarbeten på Nobelvägen och återkommande driftstörningar på linjerna 3, 5 och 33 bakom problemen. Linje 5 är MalmöExpressen, Malmös applåderade superbuss.

I Helsingborg förklaras nergången med att resenärerna har undvikit extremt heta bussar, samtidigt som vägarbeten i centrum och på Ängelholmsleden har gjort att bussarna har fastnat i trafiken. Även i Lund har vägarbeten som har drabbat punktligheten och reshastigheten skrämt bort resenärerna.

Skånetrafikens mål är att stadsbussarna ska ha en medelhastighet på 21,5 km/tim. I maj var medelhastigheten i Malmö endast 17,9 km/tim och i Lund 17,8 km/tim.

De röda busskörfälten för MalmöExpressen, linje 5, kommer att försvinna. Istället ska busskörfälten märkas ut på annat sätt. Anledningen är att kommunen anser att det är dyrt att blanda in den röda färgen i asfalten, samtidigt som den snabbt slits bort.

I en tidigare version av denna artikel uppgavs att bussresandet i Malmö minskat med 1,6 procent. Det är fel. I själva verket har det ökat med 1,6 procent. Vi ber om ursäkt för felet.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)