Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volkswagen lanserar mellanting mellan buss och taxi

Volkswagens dotterbolag MOIA ska använda eldrivna småbussar, byggda på VW Crafter. Foto: MOIA.

Nu ger sig Volkswagen på allvar in i kollektivtrafiken. Nästa år startar VW:s dotterbolag MOIA, med kontor i Hamburg, Berlin och Helsingfors, trafik i Hamburg. MOIA kan på allvar bli en konkurrent till såväl traditionell stadsbusstrafik som taxi. I slutet av 2020 ska enligt planerna 500 elektriska minibussar trafikera Hamburg.

MOIA:s planer presenterades i samband med den stora data- och ITY-mässan Cebit som just nu pågår i Hannover loch där Volkswagen och MOIA har stora montrar.

Idén med MOIA är att transportera resenärer som har ungefär samma resmål. Resan bokas via en app och kostar mer än en bussresa men mindre än taxi. Foto: MOIA.

Grundidén med MOIA är att transportera passagerare som har ungefär samma resmål. Resenärerna beställer MOIA:s eldrivna småbussar, baserade på Volkswagen Crafter, vika en app till en virtuell hållplats. Priset för en resa ska ligga mellan priset för en buss- och en taxiresa.

Passageraren hämtas vid en virtuell hållplats. Foto: MOIA.

MOIA:s uttalade mål är att minska trycket på gator och vägar i Europa och Nordamerika genom att minska antalet bilar i trafiken med en miljon.

MOIA grundades av Volkswagen i slutet av 2017. Småbussarna kan ta sex passagerare och har en räckvidd på 300 kilometer. Ett tomt batteri kan laddas till 80 procent med en plug-inladdning.

Enligt rapporter kommer MOIA att starta först i Hamburg med flera tiotal fordon i slutet av 2019. I slutet av 2020 ska 500 MOIA-bussar vara i trafik i den tyska hansestaden. 2021 kan ytterligare 500 fordon sättas i trafik.

Liknande tjänster utvecklas på flera håll i världen. Ett exempel, som vi nyligen rapporterade om, är den brittiska staden Oxford där den största bussoperatören i sommar planerar att lansera en unik, anropsstyrd busstrafik som kompletterar den vanliga stadsbusstrafiken, PickMeUp.

Trafiken ska, liksom stadsbussarna, köras på rent kommersiella villkor utan stöd av skattemedel. Bakom satsningen ligger transportjätten Go-Ahead Group som dominerar stadsbusstrafiken i Oxford genom dotterbolaget Oxford Bus Company.

Samtidigt driver det svenska taxiförbundet en kampanj för att taxi med hjälp av stora skattemedel ska köra anslutningstrafik till kollektivtrafiken i städerna – en lösning som många tyska städer införde nattetid redan på 1960- och 70-talen.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)