Stockholms stad och SL, det vill säga Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting, har i flera år försökt få tillstånd att kameraövervaka busskörfält med kameror på bussarna. Syftet är att komma åt problemet med bilar som blockerar busskörfälten och hindrar busstrafiken. Men regeringen tiger som muren och skyfflar sedan många år frågan in i någon skrivbordslåda.
Det var i samband med att staden och SL ville öka framkomligheten för några av stombusslinjerna i Stockholms innerstad som man vände sig till regeringen. Kameraövervakning från bussarna och på vissa, särskilt utsatta platser skulle nämligen kräva en lagändring. Men samtidigt öka bussarnas framkomlighet avsevärt och minska felparkeringarna i busskörfälten radikalt.
I februari 2015 skrev staden och SL till Näringsdepartementet för att få fram en sådan lagändring. Då hade man redan tre år tidigare, 2012, tagit upp frågan med departementet. Men inget har hänt.
I fjol tog SL och staden tillsammans med bussoperatören Keolis, som kör innerstadsbussarna, ny kontakt med Näringsdepartementet för att höra hur det låg till med lagändringen.
Något svar från regeringen har man ännu inte fått.
Lämna ett svar