Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Irizar får order på elbussar trill BRT-system

Irizar har fått en beställning på femton batteridrivna BRT-bussar, Irizar Ie Trambus. Det handlar dfock om toilvmetersbussar, inte som på bilden 18-meters ledbussar. Bild: Irizar.

Den spanska busstillverkaren Irizar är i Sverige mest känd för sina turistbussar. Men Irizar satsar också hårt på elbussar för kollektivtrafik. Nu har företaget fått en order på femton batteridrivna BRT-bussar till den franska staden Aix en Provence. Bussarna, Irizar Ie Trambus, har spårvägsdesign och är tolv meter långa (bilden visar en 18-metersversion av samma buss).

Bussarna, som av staden har döpts till L´Aixpress, ska trafikera en 7,2 kilometer lång linje i staden. Egentligen handlar det inte om fullt utvecklad BRT, utan det som i Frankrike kallas BHNS, bussar med hög servicenivå.

Linjen passerar en rad knutpunkter i staden med ett avstånd på omkring 350 meter mellan hållplatserna. Turtätheten blir fem minuter.

Irizar ska också leverera snabbladdningsstationer med pantograf vid ändhållplatserna och laddutrustning till depån. Den första bussen levereras i april nästa år och i september ska samtliga bussar sättas i trafik.

Passagerarkapaciteten är 22 sittande och 78 stående. De tolv meter långa bussarna har tre dörrar. Bussarna är också utrustade med digitala backspeglar istället för konventionella.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)