Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriskt, bränsleceller och förarlöst under Tokyo-OS

Toyotas nya, elektriska och förarlösa minibuss e-Palette ska sköta transporter av idrottare och andra i OS-byn i Tokyo 2020. Bild: Toyota.

Eldrivna förarlösa minibussar och bränslecellsbussar kommer att ha en central roll för de omfattande persontransporterna i Tokyo i samband med de olympiska spelen där år 2020. Den japanska fordonstillverkaren Toyota är officiell mobilitetspartner till sommar-OS 2020 liksom till Paralympics som båda äger rum i Tokyo.

Toyota planerar att ställa upp med över 3 000 fordon för OS-transporterna. Tyngdpunkten ligger på hybrid- och elfordon, liksom på bränslecellsfordon. Toyota räknar också med att börja serietillverka bränslecellsfordon i stor skala år 2025.

Toyota själv framhåller att mobilitet för alla samt hållbarhet är två av de hörnpelare som företagets satsning inför OS vilar på. När det gäller uthållighet ska man sikta in sig på att förverkliga ett samhälle där vätgasdrift har en centra, roll med miljö och säkerhet i fokus.

Ett av de fordon som Toyota planerar att använda under OS är företagets e-Palette. Det är ett batteridrivet, autonomt (d v s förarlöst) fordon som kan byggas för en rad olika användningsområden, exempelvis som minibus för persontransporter, godsdistribution, rullande kontor, sjukvårdsmottagning och mycket mer. I arbetet med att utveckla e-Palette har Toyota ingått partnerskap med Amazon, Uber, DiDi (ett kinesiskt företag för delad mobilitet à la Uber) och Pizza Hut.

Toyota vill att Tokyo-OS ska bli en vändpunkt i utvecklingen av ett ”vätgassamhälle”. Ett hundratal bränslecellsbussar av modell Sora ska då vara i trafik i Tokyo. Bild: Toyota.

I samband med OS ska e-Palette användas för att transportera idrottare och utvalda gäster i OS-byn.

Toyota sätter till och med in bränslecellsdrivna gaffeltruckar under OS 2020. Bild: Toyota.

Toyota vill göra Tokyo-OS till en vändpunkt i utvecklingen av vad man kallar ”ett vätgassamhälle”. Det sker bland annat genom att spelen betjänas av Toyotas nya bränslecellsbuss Sora som introducerades i mars och som vi tidigare presenterat.

Sora drivs av elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller. Därmed släpper den varken ut CO2, kväveoxider eller partiklar under drift. Det enda utsläppet när den körs är ren vattenånga.

Bussen är drygt 10,5 meter lång och har plats för 78 passagerare, varav 22 sittande. I händelse av stora elavbrott kan bussen även fungera som reservkraftverk till elnätet, och kan då leverera upp till 9 kW, med en total kapacitet på 235 kWh.

Toyota ska också ställa upp med en flotta av den bränslecellsdrivna personbilen Mirai för användning av funktionärer med flera, likaså bränslecellsdrivna gaffeltruckar.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)