Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svagare resultat men ökad orderingång för Volvo Bussar

Den nya generationens Volvo 9900 tillhör de nyheter som Volvo Bussar lanserade under det andra kvartalet. Förutom en ny turistbussgeneration presenterade Volvo också sin nya, batteridrivna ledbuss. Nyheterna har dock inte påverkat det ekonomiska resultatet för det första halvåret eftersom produktionen startar under det tredje kvartalet. Foto: Ulo Maasing.

Lönsamheten för Volvo Bussar sjönk under det andra kvartalet i år, jämfört med samma period 2017, men orderingången ökade starkt. Samtidigt förbättrades lönsamheten för lastbilar, anläggningsmaskiner och Volvo Penta. Det framgår av Volvo AB:s delårsrapport som presenterades på torsdagsmorgonen. Den totala omsättningen för Volvo AB blev den högsta någonsin och nådde för första gången över 100 miljarder under ett kvartal.

Volvos nettoomsättning steg nämligen med 18 procent till 104 miljarder kronor under perioden mars-april-juni. Rörelseresultatet förbättrades med 3 miljarder till 11,5 miljarder och rörelsemarginalen blev 11,1 procent mot 9,6 procent. Det är första gången som Volvokoncernens försäljning har varit högre än 100 miljarder kronor i ett enskilt kvartal och det är också första gången som rörelsemarginalen är över 10 procent.

Det är framför allt lastbilarna som står för lyftet. Volvo Bussar omsatte under kvartalet 6 847 miljoner kronor mot 6 920 miljoner samma period i fjol, en minskning med en procent.

Rörelseresultatet för Volvo Bussar blev 260 miljoner, en minskning med 18 procent jämfört med andra kvartalet 2017 då det var 317 miljoner kronor.

Rörelsemarginalen landade på 3,8 procent, men orderingången förbättrades med hela 63 procent.

Volvo konstaterar att den europeiska bussmarknaden visade en positiv utveckling under de fem första månaderna av året, framför allt på grund av ökade volymer i Italien, Spanien och östra Europa. Volvo Bussars huvudmarknader, Storbritannien och Norden, var däremot fortsatt svaga.

Jämfört med andra kvartalet 2017 ökade orderingången med 63 procent under andra kvartalet. Totalt tog Volvo hem beställningar på 3 528 bussar undr perioden, framför allt på grund av fler order i Nordamerika, Asien och Norden.

Volvo Bussar levererade 2.239 bussar under andra kvartalet 2018, 4 procent färre än under samma period under 2017, framför allt som en konsekvens av lägre efterfrågan i Asien, Norden, Storbritannien och Israel. Leveranserna steg i Nordamerika och Afrika.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)