Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Utländsk cabotagekörning ökar i Köpenhamn

Kryssningsfartyg i Köpenhamn. Mycket av cabotagetrafiken med utländska bussar är sightseeing med kryssningspassagerare. Foto: Wikimedia Commons/Dennis Rosefeldt.

Antalet utländska bussar som kör cabotage i Köpenhamn har ökat i år. Det konstaterar branschorganisationen Danske Busvognmænd som ser företeelsen som ett stort problem med social dumpning och förlorade intäkter för danska bussföretag och förare.

Danske Busvognmænd gjorde förra året en kartläggning av de utländska bussarna i Köpenhamn och konstaterade då att fler än 300 utländska bussar gick i systematisk cabotagekörning, bland annat med kryssningspassagerare som skulle på sightseeing i Köpenhamn. Även i år gör man en liknande kartläggning med hjälp av bussförare och medlemsföretag. Långt innan sommaren har summerats menar organisationen att resultatet är nedslående.

Redan under perioden mars – maj i år hade man kunnat räkna in fler utländska bussar än under samma tid i fjol. De första utländska bussarna i systematisk cabotagetrafik observerades redan under mars. Fram till och med juni hade organisationen tagit emot registreringar av över 600 utländska bussar, huvudsakligen estniska, polska och litauiska.

Kartläggningen sker genom att bussförare och medlemsföretag skickar in bilder på utländska bussar med uppgift om tid och plats till Danske Busvognmænd. Man har också en särskild facebooksida, STOP Udenlandske Turistbussers Cabotage Kørsel I Dk, där öppningsbilden för närvarande domineras av en buss från svenska Byberg & Nordin.

– De utländska bussföretagen kan enligt EU-lagstiftningen och den föga restriktiva danska tolkningen av denna fritt köra cabotagetrafik i Köpenhsmn i uppemot tre månader åt gången.Det utnyttjar de till fullo genom att bjuda under danska bussföretag. I en lång rad fall organiseras trafiken av danska resebyårer, säger Danske Busvognmænds vd Michael Nielsen på organisationens hemsida.

– Det är ett mycket stort problem för branschen och vi har redan nu sett en spridning till andra danska städer.

Även den norska branschorganisationen för bussföretagen, NHO Transport genomför nu en kartläggning av utländska turistbussars verksamhet i Norge.Man använder sig av en mobilapp (i praktiken en hemsida) där bussförare och andra intresserade skriver in registreringsnumret på utländska turistbussar när de har möjlighet till det, exempelvis under raster, i färjeköer eller medan de väntar på passagerare.

Syftet är att få en bild av omfattningen av utländska turistbussars verksamhet i Norge. Idag finns inga officiella data om detta. det gör, menar NHO Transport, att det är svårt att vidta effektiva åtgärder för att skapa mer likvärdigs konkurrensförhållanden mellan norska och utländska aktörer.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)