Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

USA-forskare: Batteribussen alltid renare än dieselbussen

Elbussar är alltid bättre för miljön än dieselbussar, även om de körs på el från kolkraftverk, hävdar amerikanska forskare. Foto: Proterra.

Elbussar är alltid renare än dieselbussar, oavsett hur elen produceras. Även om bussarna körs på el från kolkraftverk är utsläppen av växthusgaser mindre än för dieselbussar. Det hävdar en grupp miljöengagerade forskare i USA, Union of Concerned Scientists. Enligt en kartläggning som forskarna har gjort är batteribussar 1,4 – 7,7 gånger bättre än dieselbussar när det gäller klimatutsläpp räknat i utsläpp per körsträcka. Omvänt, hävdar forskarna, kan man säga att en dieselbuss under sin livstid bidrar med närmare 1,5 till 8 gånger större utsläpp av växthusgaser, beroende på var bussen körs.

Det senare beror på att elproduktionen varierar kraftigt i hela USA. Renast är elnäten i de nordvästra delstaterna som i likhet med Sverige har en väl utbyggd vattenkraft. Även Kalifornien har en betydande andel ”ren” elkraft genom stora satsningar på vind- och solkraft. Där skulle en dieselbuss behöva klara 100 kilometers körning på 11,1 liter för att vara miljömässigt konkurrenskraftig med batteribussen.

I delstater som Kalifornien har elbussen en mycket stark miljömässig konkurrenskraft, eftersom Kalifornien producerar en stor del av sin elkraft med solenergi och vindkraft. Bilden visar den jättelika vindkraftparken utanför Palm Springs där många tusen vindsnurror producerar el. Foto: Ulo Maasing.

I norra New York State skulle dieselbussen behöva klara 100 kilometer på 6,3 liter för att ligga i nivå med batteribussen när det gäller utsläpp av växthusgaser. Att så är fallet beror på att New York baserar sin el till ungefär en tredjedel på kärnkraft, vattenkraft respektive naturgas.

Enligt forskarna i Union of Concerned Scientists skulle den typiska dieselbussen i USA behöva klara en körsträcka på 12 miles per gallon diesel (det vill säga cirka 20 kilometer på 3,8 liter), men i praktiken slukar de amerikanska dieselbussarna radikalt mycket mer diesel. Då ska man vara medveten om att siffrorna inte utan vidare kan föras över på europeiska förhållanden. Amerikanska bussar är exempelvis normalt betydligt tyngre än europeiska och en stor del av bussflottan används i tuff stadstrafik i storstäder.

Forskarna har också jämfört batteribussar med såväl hybridbussar (dieselelektriska hybrider) och gasbussar som körs på naturgas. I många länder i Europa körs en stor del av stadshussarna på just naturgas. Även där faller jämförelsen ut till batteribussens fördel. Naturgasbussen har har endast tolv procent lägre utsläpp av växthusgaser, jämfört med dieselbussen och mätt från källa till hjul under bussens livslängd.

Här kan du läsa vad forskarna själva skriver om batteribussens miljömässiga konkurrenskraft.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)