Taxijätten Cabonline, som verkar under en rad varumärken i taxibranschen, ökade sin omsättning under första halvåret i år. Men lönsamheten förbättrades endast i blygsam takt och rörelsemarginalen ökade endast från 0,9 procent till 1,0 procent, jämfört med första halvåret 2017. Det framgår av Cabonlines delårsrapport som presenterades på torsdagseftermiddagen.
Cabonlines omsättning blev 3,2 miljarder kronor under perioden januari – juni i år. Det kan jämföras med 2,96 miljarder samma tid i fjol. Rörelseresultatet förbättrades från 27 till 33 miljoner under samma period och sista raden, periodens resultat, blev – 13 miljoner kronor, en förbättring från – 45 miljoner kronor.
Cabonlines vd Peter Viinapuu förklarar den ökade omsättningen med att man förvärvat företag och minskat sin kostnadsmassa i Sverige.
Cabonline har 2 700 anslutna åkerier och drygt 6 000 fordon i Sverige, Norge och Finland. Bland de varumärken som finns inom Cabonline finns TaxiKurir, Topcab, Norgestaxi, Taxi Skåne, Taxi Väst, Sverigetaxi och Umeå Taxi.
Lämna ett svar