Årsredovisningar från företag och myndigheter är sällan några storsäljare. Inte minst gäller det årsredovisningar i kollektivtrafiken. Ändå handlar de om verksamheter som är centrala i samhället och som kostar såväl skattebetalare som resenärer betydande summor. I våras tog Sörmlandstrafiken, som svarar för kollektivtrafiken i Sörmland, nya grepp för att göra sin årsredovisning både modernare och lättillgängligare för sörmlänningarna. Nu kan Sörmlandstrafikens årsredovisning bli prisbelönt.
Det handlar inte om den tryckta årsredovisningen, utan om en helt ny webbplats, en populärversion av årsredovisningen. Där får besökaren möta både Sörmlandstrafikens egna medarbetare och personal från de trafikföretag som kör kollektivtrafiken. De delar med sig av det som har varit mest i fokus under det gångna året, men sajten blickar också framåt mot de utmaningar som verksamheten står inför under det kommande året.
På varje sida på sajten finns möjlighet att klicka sig fram till ytterligare information om medarbetare och verksamhet. Det är bara att klicka på någon av de gröna punkterna på sidan.
– En traditionell årsredovisning är för många en svårtillgänglig lunta att ta sig igenom. Därför skapade vi denna webbplats, som ett initiativ för att gemene man ska få bättre insyn i vår offentligt finansierade komplexa verksamhet. Och kanske också stärkas i sina argument för att resa hållbart, säger Emil Berglund, kommunikatör hos Sörmlandstrafiken.
Nu tävlar man med bland annat Riksbanken, Riksdagens EU-information och Stockholms stad i webbkategorin för Publishingpriset. Tävlingen har ägt rum varje år sedan 1990. Juryn består av verksamma kommunikatörer såsom fotografer, grafiska formgivare, filmproducenter, journalister och redaktörer. De granskar, värderar och jämför tävlingsbidragen, som bedöms utifrån ett antal kriterier.
Lämna ett svar