Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholm världstvåa i kollektivtrafik

Stockholm har placerat sig tvåa i en stor, global undersökning av kollektivtrafiken i 100 städer. Foto: Ulo Maasing.

Stockholm har placerat sig som tvåa i världen i en stor undersökning av kollektivtrafiken i storstäder runt om i världen. Undersökningen omfattar 100 städer och Stockholm placerade sig på andra plats, efter ettan Singapore. I Europa placerar sig Stockholm som etta. Det är den internationella kollektivtrafikunionen UITP som ligger bakom undersökningen, Future of Mobility 3.0, där man har låtit konsultföretaget Arthur D Little jämföra städerna utifrån en rad kriterier.

Totalt jämför undersökningen 27 olika kriterier fördelade på tre grupper. För var och en av dessa är den högsta poängen 100 som tilldelas den stad som är bäst just enligt detta kriterium. Övriga städer får därefter poäng utifrån hur bra de är jämfört med den bästa i varje kriterium.

Undersökningen delas in i tre huvuddelar och handlar om ”mogenhet”, ”leverans” och ”innovation”. Rapporten mäter bland annat säkerheten i kollektivtrafiken, luftkvalité, koldioxidutsläpp, restid till arbetet, hållbara transporter, kollektivtrafikutbud, bil- och cykeldelning, mobilitetsplattformar och autonoma (självkörande) fordon.

– För andra gången i rad rankas Stockholmsregionens kollektivtrafik som näst bäst i världen. Det är ett hedrande kvitto på mångas insatser och hårda arbete. Nu vill jag att vi tar sikte på att knipa den åtråvärda förstaplatsen, något som passar väl som målbild då vi nästa år står som värd för kollektivtrafikens världskongress, säger Stockholms trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons(M).

– Inom flera områden placerar vi oss nu i absolut världstopp. Det gäller bland annat kollektivtrafikens bidrag till god luftkvalitet och minskade koldioxidutsläpp, men även när det gäller restid slår vi andra storstadsregioner.

– Samtidigt saknas inte utmaningar. Vi bedöms ha potential inom det som undersökningen kallar innovation. Där har vi en rad olika framtidssatsningar igång, exempelvis inom självkörande elbussar liksom olika satsningar på mobilitet och ny teknik, säger Kristoffer Tamsons.

Resultatet av Urban Mobility Index 3.0 visar att genomsnittet för de 100 städer i världen som undersökts är 42.3 poäng av 100 möjliga. Det betyder att den genomsnittliga staden i världen bara tar tillvara mindre än hälften av sin potential när det gäller mobilitetssystemet.

Det här är de tio bästa städerna är enligt undersökningen. Inom parentes anges hur stor del av sin mobilitetspotential som städerna utnyttjar.

1. Singapore (59,3 %)
2. Stockholm (57,1 %)
3. Amsterdam (56,7 %)
4. Köpenhamn (54,6 %)
5. Hongkong (54,2 %)
6. Wien (54,0 %)
7. London (53,9 %)
8. Paris (53,7 %)
9. Zürich (53,2 %)
10. Helsingfors (52,8 %)

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)