Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljönämnd slår till mot gasbussar – begränsar trafiken av bullerskäl

Miljö- och hälsovårdsnämnden i Växjö begränsar användningen av gasbussar i staden. Foto: Länstrafiken Kronoberg.

Miljö- och hälsoskyddsnämnden begränsar nu användningen av gasbussar i stadsbusstrafiken i Växjö. Anledningen är att de bullrar för mycket. Det är gasbussar av modell Mercedes-Benz Citaro från 2012 som bara får köras i begränsad omfattning på flera av stadsbusslinjerna i Växjö.

Sedan Region Kronoberg 2013 bytte till gasbussar har Växjö kommun fått in ett flertal klagomål från invånare som störs av bullret från bussarna. Nu förelägger miljö- och hälsoskyddsnämnden Region Kronoberg att minska användningen av bussarna. Förhoppningen är att bullerstörningarna ska minska avsevärt under 2019.

Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Växjö beslutade på tisdagen att begränsa stadsbusstrafiken med bussar av den modell som avger starka, lågfrekventa ljud. I föreläggandet från nämnden heter det att användningen av de aktuella bussarna ska begränsas på flera linjer och sträckor. Det är:

Linje 1 – Hovshaga – Teleborg
Linje 2/6 – Araby/Norr
Linje 7 – genom Östra Lugnet
Linje 5/8 – där bussarna trafikerar samma sträcka genom Sandsbro

Från och 1 september 2019 får gasbussar av modellen Mercedes Citaro från 2012 köra sträckorna, enkel tur:

Högst femtio gånger per dygn (kl. 04-04)
Högst fem gånger per natt (kl. 22-06) natt mot lördag och söndag
Övriga nätter får bussar av den modellen inte användas på dessa linjer mellan
kl. 22-06.

Senast den första januari ska Region Kronoberg redovisa för miljö- och hälsoskyddsnämnden i Växjö hur man ska gå tillväga för att uppfylla kraven i föreläggandet.

Bullerfrågan har varit en följetong sedan sommaren 2013, då Länstrafiken bytte stadsbussar och klagomålen började komma. Ärendet är unikt på flera sätt. Växjö kommun säger sig inte känna till att samma problem har uppstått någon annanstans i Sverige.

Bullret från bussarna har en ovanlig lågfrekvent karaktär som är svår att dämpa. Det har lett till en omfattande utredning av möjliga åtgärder. Många parter har varit inblandade och Växjö kommun har fått invänta flera olika externa utredningar.

Som en följd av beslutet ska bullret från bussarna att minska under 2019, men det kommer inte att försvinna helt.

– Vi har inte någon lösning som är tillräckligt effektiv och ekonomiskt rimlig för att få bort bussbullret helt, men åtgärderna kommer minska störningarna både utomhus och inomhus i alla hus längs busslinjerna, berättar Tobias Adersjö (MP), ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden.

Eftersom störd sömn bedöms vara den allvarligaste hälsoeffekten ställs det hårdaste kravet på bussarnas turer nattetid.

– Vi hoppas att Region Kronoberg kommer att följa våra åtgärdsförslag som kommer ge en märkbar bullerminskning 2019 och framåt. Att ställa krav på att alla bussar byts ut skulle bli orimligt dyrt, säger Tobias Adersjö.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Exakt samma bullerproblem finns här i Falkenberg och säkert på många andra orter med Citaro gasbussar. Några åtgärder mot detta hälsovådliga buller finns dock inte.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)