Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tre får dela på taxiavtal i Storstockholm

Taxi Stockholm, Sverigetaxi och Taxi Kurir får dela på färdtjänstuppdrag med mera i Stockholms län. Foto: Ulo Maasing.

Det blir Sverigetaxi i Stockholm AB, Taxi Kurir i Stockholm AB och Taxi Stockholm 150000 AB som får bedriva färdtjänsttaxi i Stockholms län. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting på tisdagen. Trafikstarten sker den 1 april 2019 och avtalen löper fram till 31 mars 2022 med möjlighet till förlängning med ytterligare ett år.

Beslutet innebär att en ny (Taxi Stockholm) och två nuvarande trafikutövare får förtroendet att transportera de resenärer som har svårigheter att resa med den vanliga kollektivtrafiken i Stockholms län och får resa med färdtjänsten.

– Nya regler har gjort det möjligt för oss att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor för de förare som kör färdtjänst i Stockholm, säger Caroline Ottosson, chef för trafikförvaltningen. Vår förhoppning är att avtalen ska leda till bättre leveranser och en fortsatt hög kundnöjdhet.

Nytt i avtalen är att det finns incitament för transporter med bland annat bilbarnstol och ledarhund samt större drivkrafter för förare att hjälpa till då taxibil uteblivit. Det ska säkerställa att resenärer som behöver använda resegarantin får en ny taxi. Avtalen innehåller också omfattande krav på utbildning av förare och förståelse för mjuka värden, som bemötande.

Det totala värdet på avtalen är drygt 800 miljoner kronor per år. Upphandlingen omfattade 33 avtalsområden, fördelade över kommunerna i Stockholms län. Det har gett både stora och små aktörer möjlighet att lämna anbud.

Drygt 4 000 fordon omfattas av upphandlingen som gäller färdtjänsttaxi, sjukresor och landstingsanställdas tjänsteresor inom Stockholms län. Varje dag görs cirka 10 000 resor, varav 2 500 sjukresor, med färdtjänsten i Stockholms län.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)