Den kinesiska elbusstillverkaren BYD presenterade på onsdagen på IAA-mässan i Hannover sina stadsbussar med ny teknik och nytt utseende. Samtidigt kunde BYD:s Europachef Isbrand Ho rapportera att företaget nu sålt över 600 helelektriska bussar i Europa, vilket gör företaget marknadsledande med 20 procent av den europeiska elbussmarknaden. Bussoperatören Nobina är nu en av BYD:s storkunder med över 100 fullelektriska bussar beställda från tillverkaren.
På order hos BYD har Nobina i nuläget totalt 52 ledbussar. 42 av dessa ska gå till trafik i Oslo och tio till Borås. Till det kommer 49 normallånga stadsbussar, alltså 12-metersbussar, för trafik i Landskrona, Lidköping, Nyköping, Katrineholm och Flen.
Till trafiken i Ale kommun söder om Göteborg, där företaget i somras vann ett förlängt avtal med Västtrafik, har Nobina beställt fem 8,7-meters elbussar från BYD. Det blir de första i sitt slag i Norden. Sedan i augusti har man dessutom fem elbussar från BYD i trafik i Norrtälje, några i Ängelholm och ett par ledbussar i Oslo.
Samtliga bussar ska levereras under 2019, med undantag för bussarna i Landskrona som levereras i december i år.
Trots framgångarna är Europa idag alltjämt en liten marknad för BYD som totalt har tillverkat över 35 000 elbussar hittills.
På IAA-mässan visar företaget dels en normallång stadsbuss, dels en ledbuss, båda fullelektriska och med ny design. Denna präglas av en mycket stor framruta och mjukare former än den den tidigare lådformen hos bussarna. En snabbtitt på inredningen visar också att BYD har utvecklat sina bussar allt mer till europeisk standard, från den nästan stridsvagnsliknande interiör som präglade de första bussarna man tog till Europa.
– När jag nu går runt på mässan så är det elektrifiering som gäller överallt, för bussar, lastbilar, varubilar, småbussar. Det är inte många år sedan som vi karakteriserades som drömmare när vi talade om elbussar, sa BYD:s Europachef Isbrand Ho på företagets presskonferens på IAA.
De nya elbussmodellerna från BYD bygger på modularisering. Företaget följer alltså den inriktning som europeiska busstillverkare har haft sedan länge. Genom att bygga bussarna modulärt (”lite grann som Ikeamöbler”, säger Istfan Ho) förenklar man produktionen, minskar tiderna för forskning och utveckling liksom för produktion, likaså underhåll och reparationer.
Även vikten minskar. Tillsammans med andra åtgärder har BYD minskat vikten på sin tolvmetersbuss med cirka fyra procent. Det betyder mycket för en elbuss som körs på batterier.
Enligt BYD har man också dämpat ljudnivån, både exteriört och interiört. USB-uttag för passagerarna är numera standard.
På IAA visar BYD också en 18-meters ledbuss med pantograf. Tillverkaren, som tidigare enbart hade depåladdade elbussar på sitt program erbjuder nu flera laddningslösningar. Ledbussen utnyttjar också många av modulerna från tolvmetersbussen.
Båda de bussar som visas på mässan är monterade vid BYD:s fabrik i Ungern som stod klar 2017. Där kommer också bussarna till Nobina att monteras. En ny fabrik i Frankrike ska till en början leverera bussar endast till den franska marknaden.
BYD begränsar sig inte till elbussar utan har en bred produktpalett av elektrifierade fordon, från gaffeltruckar och personbilar till lastbilar.
– Om två år kommer vi här på IAA att visa upp en helt elektrisk, tung lastbil, försäkrade Isbrand Ho.
Lämna ett svar