Det svenska IT-företaget Hogia lanserar i samband med Persontrafikmässan i Stockholm nästa vecka en ny, molnbaserad produkt som ska ge trafikföretag en mer proaktiv störningshantering. Alla data om händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken samlas från olika håll på ett ställe. Det ger trafikföretagen bättre förutsättningar att agera innan störningen påverkar resenären.
Idag använder trafikföretagen flera olika system för att samla trafikdata om störningar i kollektivtrafiken. Hogias nya molnprodukt Instant Situation samlar alla data på ett ställe. Det kan till exempel vara automatiskt inkommande meddelanden från Trafikverket eller rapporter från förare eller andra i den egna verksamheten om hinder och omläggningar som påverkar trafiken.
Det gör det möjligt att tidigt registrera händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken vilket i sin tur ger trafikföretagen en möjlighet att agera proaktivt.
När en händelse registreras får alla som använder systemet tillgång till samma information vid samma tidpunkt, vilket förenklar kommunikationen både inom den egna verksamheten samt mellan olika aktörer i kollektivtrafiken. När alla har samma bild av situationen går det snabbare att fatta beslut om vilka åtgärder som behövs för att minska påverkan av störningarna för kollektivtrafiken.
– Hogia Instant Situation är ett verktyg för trafikföretagen att registrera, övervaka, notifiera, delegera, följa upp och genomföra åtgärder relaterat till händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken. Med ett strukturerat arbetssätt och en möjlighet till snabb informationsspridning skapar vi förutsättningar för trafikföretagen att agera proaktivt. Ett proaktiv agerande kännetecknar nästa generations kollektivtrafik, säger Emma Fernlöf kommersiell produktägare på Hogia Public Transport Systems.

Lämna ett svar