Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fransk storstad blir helt elektrisk och satsar på ny mobilitet

En av de elbussar som redan idag går i trafik i Orléans. 2024 ska all kollektivtrafik i staden vara eldriven. Dessutom ska den kompletteras med andra, avancerade lösningar för mobilitet.

Staden Orléans kommer att bli den första staden i Frankrike med helt elektrisk kollektivtrafik. ”Stororléans”, Orléans Métropole, har närmare 300 000 invånare. I dagarna blev det klart att Keolis vunnit upphandlingen av kollektivtrafiken i Orléans om går under namnet Tao. Upphandlingen innebär att hela bussflottan ska vara elektrisk år 2024. Men Keolis ska också satsa på uthyrning av elcyklar, elektrifierade färdtjänstfordon och en anropsstyrd trafik där det räcker om resenären beställer sin resa futtiga fem minuter i förväg.

Spårvagnarna i Orléans är redan elektriska, likaså en mindre del av bussflottan. Men nu ska omställningen till elbussar gå snabbt i staden som är i samma storleksordning som Malmö.

När omställningen är avslutad 2024 kommer Tao att vara det kollektivtrafiknät i Frankrike som har de lägsta utsläppen av växthusgaser. Keolis´ nya avtal löper på sex år från den 1 januari 2019. Keolis har kört trafiken i Orléans sedan 2012.

Inom ramen för trafikavtalet ska Keolis erbjuda en rad olika mobilitetslösningar för de boende i Orléans Métropole. Förutom spårväg och elektrifierad busstrafik ska de dieseldrivna färdtjänstbussarna bytas mot eldrivna. Vidare ska Keolis ansvara för de 400 stadscyklarna i Orléans och även driva ett program med långtidsuthyrning av elcyklar som omfattar 1 120 cyklar.

I 20 förortssamhällen runt Orléans ska Keolis etablera en anropsstyrd trafik som är extremt lättillgänglig genom att kunden bara behöver beställa sin resa fem minuter i förväg. Beställning sker via app, internet eller telefon. Den anropsstyrda trafiken ska vara igång dagligen från 6 på morgonen till 9 på kvällen.

Keolis har också åtagit sig att öka biljettintäkterna med 20 procent från 2018 till 2024, eventuella prishöjningar oräknade. De ökade intäkterna sk man få genom att dels minska fuskåkandet, dels genom att göra det lättare att köpa biljett.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)