Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya lösningar för laddning av elbussar när elnätet inte räcker

Den nya bussdepån i Fyrislund i Uppsala, som nu är under byggnad, blir pilotfall när det gäller att utveckla hur en ökad elektrifiering av bussflottan kan genomföras där det finns begränsningar i elnätet. Illustration: White arkitekter.

Region Uppsala ska i ett nytt projekt utveckla lösningar så att fler elfordon kan laddas utan ytterligare påfrestningar på elnätet. Uppsalas nya bussdepå ska fungera som ett pilotfall där man undersöker hur en ökad elektrifiering av bussflottan kan genomföras där det finns begränsningar i elnätet. Satsningen görs på initiativ av Region Uppsala och genomförs av BioDriv Öst i samverkan med flera regionala och nationella aktörer inom området. Projektet har fått namnet Spetskraft 2020.

Bakgrunden är att Sveriges elsystem enligt energiöverenskommelsen ska vara helt förnybart senast 2040. Det betyder att under samma period som en stor del av fordonsflottan ska elektrifieras behöver även en omfattande ombyggnad av Sveriges elsystem genomföras.

Det är två omställningar som ställer stora krav på ett elnät som redan idag är hårt ansträngt vilket i sin tur innebär att det på många platser finns en begränsning för hur många elfordon som kan laddas samtidigt.

Målet med projektet är att öka den lokala laddkapaciteten utan att man behöver göra omfattande förstärkningar av elnätet.

Genom att kombinera lokal elproduktion med effektstyrning och batterilager kan laddmöjligheter snabbt byggas ut på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt i väntan på elnätsförstärkningar som normalt tar många år att genomföra.

– Vi var tidigt ute med innovationsupphandling och pilotförsök med flytande biogas inom kollektivtrafiken. Nu vill vi bidra i nästa steg av teknikutvecklingen och utveckla hållbara lösningar för en smart kombination av elektrifiering och biogas i vår kollektivtrafik, säger Johan Wadman, trafikdirektör Region Uppsala och ordförande i Biogas Öst med BioDriv Öst.

I projektet kommer förutsättningarna vid Uppsalas nya bussdepå i Fyrislund att studeras som pilotfall. Avsikten är att undersöka hur en ökad elektrifiering av bussflottan kan genomföras där det finns begränsningar i elnätet.

Lärdomar från projektet kommer att kunna användas för att främja storskalig elektrifiering av alla typer av elfordon, underlätta etablering och utveckling av elintensiva industrier och företag, minska kostnader för nätförstärkning samt bidra till ett bättre nyttjande av lokalproducerad el på platser där elnätet är svagt.

– Projektet Spetskraft 2020 kommer att utgöra en viktig del i omställningen till en fossilfri fordonsflotta samt bidra till ett konkurrenskraftigt näringsliv i östra Mellansverige och Stockholmsregionen. Att satsa på flera olika förnybara alternativ parallellt är A och O för att möjliggöra omställningen till en fossilfri fordonsflotta, säger Beatrice Torgnyson Klemme, vd Biogas Öst med BioDriv Öst.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)