Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Piteå: Nej till biogas, inga krav på el

Biogasbussar är uteslutna när Piteå nu upphandlar tätortstrafiken. Däremot vill man stimulera en satsning på el, utan att kräva fullelektriska bussar. Arkivbild: Ulo Maasing.

När Piteå kommun nu gör om upphandlingen av stadsbusstrafiken ställer man inga krav på elbussar, trots att kommunens tjänstemän ville det. Samtidigt säger man nej till biogasbussar. Den nya upphandlingen, som nyligen annonserats ut inom EU, har kommit till sedan förvaltningsrätten i somras underkände den tidigare upphandlingen.

I den upphandlingen ville kommunen stimulera anbudsgivarna att satsa på fordon med minskade eller inga fossila utsläpp. Det gjorde man genom att tilldela anbud mervärde ju fossilfriare drivmedel man skulle använda. Men de anbud som kom in omfattade till hundra procent euro 6-dieselbussar.

– Då fick vi klart för oss att om vi ger operatören att välja fordon är risken stor att det inte blir fullelektriska bussar. Från tjänstemannasidan ansåg vi då att vi måste kräva elbussar om vi ska få det, säger upphandlaren Rebecka Granström på Piteå kommun till Piteå-Tidningen.

Samtidigt har kommunen som mål att år 2030 ha en helt fossiloberoende fordonsflotta, något som tjänstemännen bedömde krävde elbussar i tätortstrafiken.

Men politikerna ville inte gå så långt. Nu är kravet i upphandlingen minst elhybridbussar. Samtidigt vill man stimulera bussföretagen att satsa på el.

– Vi delar ut ett mervärde på 6 miljoner om man kan köra 100 procent på eldrift. Vi har bedömt att den summan är rimlig om vi överhuvudtaget ska ha en chans att få elbussar, säger Rebecka Granström till Piteå-Tidningen.

Biogasbussar är dock uteslutna.

– Det blir dubbelmoral att ge ge möjlighet till biogas när det inte finns någon infrastruktur för det, säger Rebecka Granström.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)