Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sakernas internet hjälper Keolis att hitta bussen

Keolis´ vd Jan Kihlström satsar på effektivisering i bussdepåer. Foto: Keolis.

Bussoperatören Keolis satsar på en ny lösning för att effektivisera arbetsflöden och underlätta planering av underhåll och reparation samt spara arbetstid åt personalen vid två av sina depåer i Stockholm. Lösningen bygger på IoT, sakernas internet. Keolis ska installera en systemlösning från svenska H&D Wireless, GEPS Yard Manager.

Lösningen ska installeras i Keolisdepåerna i Hornsberg och Bromma i Stockholm.

Bakgrunden är att en bussdepå är en logistisk utmaning. Alla bussar ska ut samtidigt på morgonen och sedan återvända till depån på kvällen. Därtill kommer daglig tankning, reparationer och underhåll.

Bussförarnas arbetsmiljö är viktig. Vintertid får inte bussen vara för kall när den lämnar depån, vilket ställer hårda krav på depåpersonal och företagsledning.

Dessutom drabbades Keolis nyligen av en brand på Hornsbergsdepån och behöver ett positioneringssystem eftersom bussarna är uppdelade på två depåer efter branden.

– Systemet kommer visualisera och effektivisera hanteringen av hur vi hittar bussar på depån, vilket i dag är en uppgift som hanteras helt manuellt med mycket merarbete och risk för fördröjningar och missförstånd. Detta för att kunna leverera bästa möjlig tjänst och i en förlängning kunna vinna fler upphandlingar som sker i hård konkurrens, säger Jan Kilström, vd för Keolis Sverige AB.

Avtalet för Hornsbergsdepån är på två år och motsvarar ett kontraktsvärde om 1,2 MSEK. I avtalet har Keolis också skrivit in en avsiktsförklaring att utöka kontraktet till alla sina depåer i Stockholmsområdet efter en utvärdering av avtalet för Hornsberg. Keolis övriga verksamhet i Stockholm består av sju depåer med cirka 750 bussar.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)