Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kalifornien tillåter bara köp av elbussar

Lokaltrafikföretagen i Kalifornien måste steg för steg gå över till att köpa nollemissionsbussar. Från 2029 får man bara köpa elbussar eller bränslecellsbussar. Staden Palm Springs var tidigt ute med en satsning på bränslecellsbussar. Foto: Ulo Maasing.

Från 2029 får bara elbussar köpas in av kollektivtrafikföretagen i den amerikanska delstaten Kalifornien. Det beslutade Kaliforniens mäktiga miljömyndighet, California Air Resources Board (CARB), på fredagen. Det nya regelverket är unikt i USA och innebär att bussflottan i delstaten stegvis kommer att bli helt utsläppsfri fram till år 2040. Kalifornien är med sina 40 miljoner invånare USA:s folkrikaste delstat.

– En emissionsfri bussflotta betyder renare luft för oss alla, sa CARB:s ordförande Mary D. Nichols i samband med att beslutet klubbades.

Den nya delstatslagen är ett inslag i Kaliforniens arbete med att minska utsläppen från transportsektorn. Denna står för 40 procent av utsläppen av växthusgaser och 80 – 90 procent av de föroreningar som orsakar smog i Kalifornien. De nya reglerna väntas minska utsläppen av växthusgaser i delstaten med omkring 19 miljoner ton från 2020 till 2050, vilket motsvarar fyra miljoner färre bilar på vägarna.

Redan idag har åtta av de tio största lokaltrafikföretagen i Kalifornien el. eller bränslecellsbussar i trafik, men antalet bussar är ännu litet: 153. År 2020 väntas elbussarna i Kalifornien vara 1 000. Totalt har lokaltrafikföretagen i delstaten cirka 12 000 bussar.

Inför omställningen till nollemissionsbussar måste varje lokaltrafikföretag/-myndighet presentera en plan när det gäller inköp av bussar, utbyggnad av nödvändig infrastruktur och utbildning av personalen. De större företagen måste presentera en sådan plan senast 2020, de mindre senast 2023.

Därefter måste de förändra sina inköp av bussar så att man från 2029 enbart köper in nollemissionsbussar.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)