Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbuss till och från bilen

Nio elbussar från BYD/ADL ser till att bilister slipper köra in i centrum i den engelska staden Guildford. Foto: Alexander Dennis.

Brittiska städer ligger ofta långt före svenska när det gäller lösningar med infartsparkeringar där bilister kan parkera sin bil för att sedan fortsätta till centrum med buss. Park-and-ride kallas lösningen på engelska. Nu satsar staden Guildford i sydöstra England tillsammans med den stora bussoperatören Stagecoach på helt elektriska park-and-ridebussar. Staden är ungefär lika stor som Uppsala och har fyra infartsparkeringar där bilister kan parkera gratis och sedan ta elbussen.

Det var på måndagen som Stagecoach satte in nio fullelektriska bussar för att betjäna de fyra infartsparkeringarna. Samtidigt innebär satsningen nya framgångar för samarbetet mellan kinesiska BYD och brittiska Alexander Dennis, ADL, som nu tillhör de stora när det gäller elbussar i Storbritannien.

De bussar som Stagecoach satte i trafik i Gulidford är fullelektriska, 10,8 meter långa och har 36 sittplatser. Samtliga infartsparkeringar betjänas av en buss var tionde eller femtonde minut.

Att utnyttja park-and-ridesystemet i Guildford är inte dyrt. Själva parkeringen är kostnadsfri för bilisten. En bussbiljett enkel kostar ca 13:50 i svenska pengar, en tur- och retur motsvarande 27 kronor. Och en veckobiljett kostar 109 kronor.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)