Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skånetrafiken sparkar problemtyngt taxiföretag

Tidigare på onsdagen slog Kronofogden till mot Ringduvetaxi. Nu sparkas företaget av Skånetrafiken. Foto: Kronofogden.

På onsdagseftermiddagen blev det klart att Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan. Skälet är att Ringduvetaxi Beställningscentral har stora ekonomiska problem och inte längre kan utföra körningar enligt avtal. Som vi tidigare rapporterat slog Kronofogden till mot Ringduvetaxi tidigare på onsdagen för att beslagta 37 bilar som Ringduvetaxi inte skött betalningarna för.

Ringduvetaxi Beställningscentral är ett av Skånes största taxibolag. Nu tvingas Skånetrafiken säga upp avtalet eftersom Ringduvetaxi inte längre kan utföra körningar till Skånetrafikens färdtjänst- och sjukresenärer.

Samtidigt går Skånetrafiken ut i en direktupphandling och kommer att kunna tilldela ett nytt trafikavtal om två veckor.

Avtalen med Ringduvetaxi rör främst bilar på avrop. Det vill säga fordon som tas in när övriga fordon är fullbokade. Det sker främst vid stort antal resande vissa dagar och tider. Några av dem är specialfordon. Där Skånetrafiken har direktavtal med Ringduvetaxi.

Skånetrafiken har tagit in extrapersonal för att hjälpa kunder och trafikledning att prioritera och fördela trafiken efter den kapacitet som finns.

– I nuläget prioriterar vi sjukresorna och i samråd med trafikledning och kunder försöker vi styra övriga resor till tider då det finns bättre kapacitet, säger Anna Fjellner pressansvarig på Skånetrafiken.

Den rådande fordonsbristen kan innebära långa väntetider både i beställningscentralen och i väntan på fordon samt för beställarna i vården.

– Vi beklagar situationen och förstår att det även kan innebära konsekvenser till följd av fordonsbristen, som till exempel ombokade läkarbesök. Vi har verkligen stor förståelse för den irritation som våra kunder känner, säger Anna Fjellner.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)