Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transdev i nya samarbeten för självkörande bussar

En av de autonoma bussar som Transdev engagerar sig i är i-Cristal.

Den globala persontransportjätten Transdev, som också har en omfattande verksamhet i Sverige, går nu till offensiv när det gäller självkörande små bussar. På den jättelika elektronikmässan CES 2019 i Las Vegas tillkännagav Transdev på måndagen nya samarbeten för att utveckla trafik med självkörande, autonoma, små bussar, både i Nordamerika och i Europa.

– Vi är övertygade om att kollektivtrafiken kommer att leda utvecklingen och vara först med tjänster där autonoma tjänster utvecklas och blir tillgängliga för allmänheten. Inom Transdev är vi övertygade om att framtiden när det gäller mobilitet är personlig, autonom, uppkopplad och miljövänlig, sa Yann Leriche, Transdevs chef för autonoma transportsystem och vd för Transdev i Nordamerika, på CES 2018.

På mässan presenterade Transdev på måndagen två nya samarbeten för att snabbt utveckla autonom kollektivtrafik. Amerikanska Torc Robotics ska integrera sin mjukvara och sina sensorer i en självkörande liten buss som nyligen lanserades av Transdev och det franska företaget Lohr.

Bussen har döpts till i-Cristal och kan ta upp till 16 passagerare och kommer att till en början sättas i trafik på två linjer i Frankrike, dels i utkanten av Paris, dels i staden Rouen.

Transdev ska också samarbeta med ZF om de självkörande bussarna e.GO som ska vara klar för trafik på allmän väg nästa år. Foto: ZF.

I Las Vegas presenterade Transdev också ett samarbete med den tyska industrijätten ZF, som i Sverige är mest känd för sina växellådor och drivlinor för fordon.

ZF har tillsammans med ett annat tyskt företag, e.GO Moove, utvecklat en fullelektrisk, uppkopplad och autonom liten buss. ZF svarar där för drivlina, styrsystem och bromsar liksom centraldator och sensorer som gör autonom körning möjlig.

Nu inleder ZF och Transdev omgående ett samarbete med sikte på att ha en klar, fullt fungerande lösning redan nästa år. Tyskland och Frankrike är prioriterade marknader.

Syftet med de båda samarbetsprojekten är att integrera autonoma små bussar i Transdevs omfattande kollektivtrafiknät, främst för anslutningstrafik till befintliga linjer, ungefär som Nobinas autonoma bussar i Barkarbystaden i Järfälla.

Transdev är idag verksamt i 20 länder och har omkring 11 miljoner passagerare varje dag.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)