Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Var tredje SL-buss fortsatt ocool

Kan bli svettigt även i sommar. Foto: Ulo Maasing.

I fjol fick SL, trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, på kort tid in över 1400 klagomål på att många passagerare upplevde bussarna som plågsamt varma. Om det blir en solig och varm sommar även i år får Stockholmarna fortsätta svettas på bussen. Av de cirka 2 200 bussarna i SL-trafiken saknar nämligen nästan en tredjedel, cirka 700 bussar, luftkonditionering. Och kommer att fortsätta så även i sommar, skriver lokaltidningen Mitt i.

Socialdemokraterna i landstinget, numera Region Stockholm, har tillsammans med Miljöpartiet krävt fungerande luftkonditionering i samtliga bussar. Men den politiska majoriteten i landstingets trafiknämnd säger nej. Det blir för dyrt.

– Av resurs- och miljöskäl vill vi inte i förtid skrota bussar med många tjänstemil kvar, skriver SL till politikerna.

Samtidigt pekar man på att luftkonditionering inte garanterar en behaglig temperatur i bussarna.

– Även i bussar med luftkonditionering är temperaturen en utmaning. Det händer att tekniska problem eller den mänskliga faktorn gör att luftkonditioneringen inte fungerar skriver SL.

– Innerstadsbussarna reglerar temperaturen automatiskt till 22 grader. Stora dörrar och täta stopp gör dock att varm utomhusluft kommer in och hinner inte kylas av. Samma gäller om det är många varma människor i bussen.Det gör att innerstadsbussarnas luftkonditionering oftast arbetar mycket hårt.

Och då kan bussarna värmas ytterligare, istället för att kylas, framhåller SL.

– När luftkonditioneringen får jobba för mycket brukar kylanläggningarna frysa vilket gör att värmen automatiskt slås på för att tina upp den. I andra bussar finns det reglage för föraren att ställa in. Om föraren då t.ex. ställer in den på för hög effekt så kan kylanläggningen frysa och då slås värmen på automatiskt för att tina upp den.

Och att byta de bussar som saknar luftkonditionering skulle kosta 2,1 miljarder i inköp samt omkring 350 miljoner kronor i restvärde för de bussar som skrotas i förtid, kalkylerar SL och påpekar att det även skulle ha negativa miljöeffekter att i förtid skrota bussarna.

Eftermontering av luftkonditionering är inte något alternativ, menar SL.

– Att starta ett projekt för att eftermontera luftkonditionering i 700 bussar kräver ett helfordonsgodkännande på de olika busstyperna. Att bussar som idag saknar luftkonditionering klarar ett sådant helfordonsgodkännande är inte troligt, skriver man.

Fler svettiga somrar väntar alltså bussresenärerna i Storstockholm.

Att exempelvis innerstadsbussarna, förutom de blå stomlinjebussarna, saknar luftkonditionering beror dock inte på operatören. När trafiken upphandlades under det dåvarande trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm(M) valde nämligen SL att avstå från luftkonditionering i bussarna som man ansåg vara för dyrt. Wennerholm var istället inriktad på att för flera tiotals miljarder göra Stockholm till en spårvagnsstad.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)