Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BYD på amerikansk offensiv

Kinesiska BYD presenterar nu en dubbeldäckad, batteridriven, 13,8 meter lång turistbuss på den amerikanska marknaden. Det är bara en tidsfråga innan den kommer till Europa. Bild: BYD.

 

Den kinesiska elbusstillverkaren BYD, som hittills har säkrat order på mer än 100 elbussar till Skandinavien, är också globalt offensiv. På den nordamerikanska bussmässan UMA, som på söndagen öppnade i Fort Lauderdale, Florida, visar BYD bland annat en batteridriven, dubbeldäckad turistbuss med plats för upp till 77 passagerare. Samtidigt fortsätter BYD sin framryckning i Latinamerika, delvis med stöd från den kinesiska staten genom det gigantiska investeringsprogrammet One Belt, One Road – eller som det ibland kallas Belt and Road och som vi tidigare har belyst i en artikel.

Den dubbeldäckade turistbuss som BYD visar på UMA:s mässa i Fort Lauderdale är en 13,8 meter lång buss med kapacitet för upp till 77 passagerare, toalett och, enligt tillverkaren, stort bagageutrymme. Kapaciteten hos järnfosfatbatterierna är 496 kwH. Laddningen tar 2,5 timmar.

UMA är den nordamerikanska branschorganisationen för turistbussföretag.

BYD levererar också 62 batteribussar till Colombias näst största stad, Medellín. Bild: BYD.

BYD har också fått en order på 64 batteribussar till lokaltrafiken i Colombias näst största stad, Medellín. Bussarna ska levereras till operatören Metroplús under andra halvåret i år.

Därmed får Medellín Latinamerikas näst största flotta v batteribussar, och beställningen övertrumfas endast av den order på vardera 100 batteribussar som BYD respektive Yutong levererade till Chiles huvudstad förra året.

Bussarna till Medellín är BYD:s 12,5 meter långa stadsbuss K9G och väntas köra cirka 300 kilometer om dagen.

Colombia, liksom Chile, tillhör den rad latinamerikanska stater som har anslutit sig till det gigantiska kinesiska projektet One Belt, One Road (ibland kallat Belt and Road). Projektet handlar inte bara om väldiga infrastrukturprojekt i Asien, Afrika och Latinamerika utan också om att bana väg för kinesisk industri, bland annat inom transportsektorn.

Läs mer om den unika satsningen på kinesiska elbussar i Chile, hur en italiensk energijätte har blivit ägare till hundratals stadsbussar i den kinesiska huvudstaden och om One Belt, One Road här: Energi- och elbussjättar gör gemensam sak i kinesisk offensiv.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)