Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Forskare varnar: Indragna bussturer underminerar klimatomställning

Det kan verka rationellt och förnuftigt att dra in enstaka, dåligt utnyttjade bussturer. Men effekterna kan bli både allvarliga och oönskade skriver fem forskare. Foto: Ulo Maasing.

”Att dra in kollektivtrafik baserat på analyser av enskilda turers ekonomiska lönsamhet riskerar att underminera människors tilltro till det övergripande politiska målet, klimatomställningen. Det riskerar också att bygga på människors misstro gentemot politiker. Att dra ner kollektivtrafiken på till exempel landsbygden riskerar i förlängningen klimatomställningen.” Det varnar fem trafikforskare och trafikkonsulter i en debattartikel i Sydsvenskan på måndagen.

Bakgrunden är att den politiska majoriteten i region Skåne har gett Skånetrafiken i uppdrag att genomföra besparingar. Det har lett till att tjänstemännen i Skånetrafiken bland annat föreslår nerdragningar av bussturer som har få eller nästan inga resenärer i lågtrafik, alltså tidiga morgnar, sena kvällar och helger.

– Det kan verka rationellt och förnuftigt, menar de fem forskarna, att prioritera bussturer på tider och sträckor där det finns många som reser. Men i ett bredare perspektiv talar mycket emot att försämra möjligheterna att resa kollektivt för människor som redan idag har få alternativ till bilen.

– Sådana beslut riskerar att skapa politiska effekter som gör en nödvändig klimatomställning omöjlig, menar de fem forskarna och trafikkonsulterna.

De är Lena Winslott Hiselius, docent vid Lunds universitet; Jamil Khan, docent vid Lunds universitet, Alfred Andersson, doktorand vid Lunds universitet, Lena Smidfelt Rosqvist, forskningschef vid konsultföretaget Trivector Traffic samt Emma Lund, även hon från Trivector traffic.

De nerskärningar som Skånetrafiken har föreslagit har mötts av starka reaktioner, både från kommunpolitiker och enskilda medborgare på olika håll i Skåne. De fem forskarna varnar för att effekterna av förslagen kan bli allvarliga.

– Att bara fokusera på kostnader eller utsläpp för enskilda bitar, som till exempel busstrafiken, kan leda till oönskade effekter som påverkar människors valfrihet, vardag och möjlighet att resa.

– Utan tillit till förslag och beslut är risken stor att det i Sverige uppstår protester likt dem som president Macrons klimatpolitik skapar i Frankrike.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)