Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rekordförsäljning för Solaris – lanserar ny buss i Stockholm

Busstillverkaren Solaris satte nytt försäljningsrekord i fjol. Foto: Solaris.

Den polska busstillverkaren Solaris levererade i fjol totalt 1226 bussar och trådbussar, vilket är ett nytt rekord för företaget. På sin polska hemmamarknad var företaget största bussleverantör med 402 levererade bussar, nästan dubbelt så många som tvåan MAN (204 bussar). Företaget redovisar dock inte lönsamheten i verksamheten. Omsättningen var i fjol den högsta i Solaris´ historia, 1867 miljoner zloty (cirka 4,54 miljarder SEK), en ökning från 1851 miljoner zloty året innan. I juni kommer man att i Stockholm lansera en elbuss med bränslecellsdriven räckviddsförlängare.

Solaris har etablerat sig som en av de stora på den europeiska elbussmarknaden och levererade förra året 107 batteribussar till kunder i tio europeiska länder och är därmed en av de ledande elbusstillverkarna på marknaden.

Dieseln, även biodieseln, backar ordentligt i stadsbusstrafiken medan främst el och bränsleceller rycker fram. Diagram: Solaris/UITP.

Under det närmaste årtiondet räknar Solaris och den internationella kollektivtrafikunionen UITP med att elektrifieringen helt kommer att dominera stadsbussmarknaden (se diagrammet här intill). Prognosen är att år 2030 ska mindre än en femtedel av de nya stadsbussarna vara gasbussar och klart mindre än en tiondel vara ”rena” dieselbussar, alltså biodieselbussar. Resten blir elbussar, bränslecellsbussar och hybridbussar.

Solaris aviserar två nyheter i år. Den första, Solaris Urbino 12 hydrogen, kommer att ha premiär i Stockholm i juni i samband med den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s världskongress och mässa. Där kommer Solaris att visa sin första tolvmetersbuss med bränslecellsdrift, även om bussen i grunden är batteridriven men försedd med en räckviddsförlängare som drivs med bränsleceller.

Den andra nyheten från Solaris i år kommer att ha premiär på Busworld i Bryssel i oktober – det är en 24 meter lång trådbuss, Solaris Trollino 24. Det är en dubbelledad trådbuss med två drivaxlar. Den plattform som bussen byggs på kan i framtiden användas även för batteribussar och hybridbussar.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Kommer där en Solaris buss när jag ska åka till stan väntar jag på nästa.
    Jag vägra sätta mig på dessa plåtburkar med komfort sämre än parkbänkar,- olidlig utan hörselskydd

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)