Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tåg som bromsar kan ladda elbussar

Ett holländskt företag lanserar ett nytt system för att använda återvunnen bromsenergi från tåg för att ladda eldrivna stadsbussar. Bild: Hedgehog Applications.

Elbussar och hybridbussar återvinner och lagrar normalt bromsenergi som används när bussen accelererar, exempelvis vid trafikljus eller efter hållplatsuppehåll. Nu har det holländska företaget Hedgehog Applications utvecklat ett unikt system för att ladda batterierna på elbussar med hjälp av bromsenergin från eldrivna tåg.

I mitten av nästa år ska tekniken användas vid järnvägsstationen i den holländska staden Apeldoorn där Hedgehog Applications vill bygga ett energihus”. Man håller också på att utveckla mjukvara för att styra och kontrollera systemet.

Men redan i år ska Hedgehog Applications i samarbete med ett annat företag och lokala myndigheter starta ett pilotprojekt. Där ska man använda ett stort batteri för att lagra energi som återvinns från tåg som bromsar in. Energin ska användas för att ladda elbussar och elbilar.

I pilotprojektet ska tekniken användas för att ladda fyra elbussar, men Hedgehog ser också framför sig att den lagrade energin kan användas till exempelvis reservström till järnvägens signalsystem.

Via ett “energihus” med batterier laddas elbussarna med bromsenergi från tåg, men också från andra källor. Bild: Hedgehog Applications.

Återvinning av bromsenergi används inte bara av elbussar eller hybridbussar, utan också i många andra sammanhang. Men energin från ett tåg som bromsar in slösas bort om det inte finns något annat tåg i närheten som kan använda bromsenergin.

På Hedgehog Applications menar man att energin från inbromsningen visserligen kan lagras ombord på tåget för att användas senare. Men Hedgehog planerar att använda batterier vid stationerna eftersom de har en mycket större lagringskapacitet än kompakta ombordsystem. Elektroniken i systemet kan också vara både enklare och billigare än system för energiåtervinning som återför den återvunna energin till järnvägens elnät. Systemet kan dessutom användas utan att man behöver engagera tågoperatörerna.

Arjan Heinen på Hedgehog Applications säger att den energi som på det här sättet kan återvinnas är liten i förhållande till all den energi som används i ett landsomfattande järnvägsnät.

– Men den är väl anpassad till relativt småskaliga, elektriska stadsbussystem.

– Bussar och tåg är bröder och systrar. De är perfekta partners och vi kan inte slösa bort användbar energi, säger Arjan Heinen.

Efter lanseringen i Apeldoorn planerar Hedgehog Applications att bygga ut sitt energisparsystem över hela Nederländerna. Företaget bedömer att systemet kan installeras på 60 – 65 järnvägsstaationer med intercitytrafik. Hedgehog Applications räknar dessutom med att systemet kan användas i andra länder.

Företaget kommer att presentera projektet vid den stora, europeiska järnvägskonferensen och -utställningen RailTech Europe i Utrecht, Holland, den 26 – 28 mars.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)