
Scania och Nobina samarbetar om försök med fullstora, eldrivna ochj självkörande bussar i Barkarbystaden, nordost om Stockholm. Foto: Scania.
Busstillverkaren Scania och Nordens största bussoperatör Nobina gör en gemensam satsning på fullstora, eldrivna självkörande bussar i linjetrafik. Det handlar till en början om ett försök i Barkarbystaden, nordväst om Stockholm, där Nobina redan idag kör självkörande minibussar i reguljär linjetrafik.
– Tekniken är nu tillräckligt mogen för att påbörja försök i trafik på allmän väg, säger Karin Rådström, busschef på Scania. Därmed blir detta ett av de första försöken med stora bussar i Europa. Vi kommer att lära oss mycket genom det här projektet för den fortsatta utvecklingen av autonoma bussar.
Försöket kommer att genomföras i två steg: först utan resenärer innan pendlarna välkomnas ombord. Eftersom säkerheten är avgörande i försöken kommer bussarna att ha en säkerhetsförare för att övervaka trafiken och bistå resenärerna.
– Vi på Nobina är djupt engagerade i att etablera det som vi tror kommer bli en viktig del av den framtida kollektivtrafiken, säger Henrik Dagnäs, VD för Nobina Sverige.
– Försöken kommer att ge nya insikter och erfarenheter för arbetet framåt när det gäller drift och styrning av autonoma bussar – och samtidigt skapa förutsättningar för fler att resa kollektivt. Kraven på de autonoma bussarna kommer vara lika hårda som den övriga trafiken vad gäller tillgänglighet, säkerhet och tillförlitlighet.
De två elbussarna, Scania Citywide LF, kommer att knyta samman den snabbt växande Barkarbystaden med närmaste T-banestation, Akalla. Bussarna kommer att köra längs den fem kilometer långa BRT-sträckan med fyra hållplatser i dedikerade busskörfält.
Inledningsvis planeras cirka en kilometer av den sträckan att köras autonomt. Under den andra fasen i försöken väntas omkring 300 resenärer dagligen utnyttja bussförbindelsen.
Utvecklingsprojektet har redan startat och försöken ska, enligt plan, inledas 2020. Under hela försöksperioden kommer information om bland annat genomsnittsfart, tillgänglighet, tidhållning, avvikelsehantering och kundnöjdhet att samlas in.
Flera innovativa projekt för nya kollektivtrafiklösningar pågår redan i Barkarbystaden, som har beskrivits som världens modernaste stadstrafiksystem. Projekten omfattar bland annat Europas första självkörande elbussar i linjetrafik, infrastruktur och fordon för BRT-system och nya digitala lösningar – allt i samverkan mellan Region Stockholm, Järfälla kommun och Nobina.
– Ett mycket välkommet nästa steg i att få på plats världens modernaste kollektivtrafik, i vad vi vill ska bli världens modernaste huvudstadsregion. SL-trafiken kan tack vare denna unika överenskommelse skriva europeisk kollektivtrafikhistoria. Detta innebär ett jättekliv i vår ambition att leda kollektivtrafikens utveckling mot smartare, grönare och bättre lösningar, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
De bussar som kommer att användas i försöket är Scania Citywide LF låggolvsbussar, tolv meter långa och med elektrisk drivlina. Laddning sker i depå. Kapaciteten är 80 passagerare, varav 25 sittande.
Lämna ett svar